VLNR: Accountant Wouter Dassen, ondernemersadviseur Florian van Dongen en businessteamleider Henk-Jan Roersma. (Foto: aangeleverd)
VLNR: Accountant Wouter Dassen, ondernemersadviseur Florian van Dongen en businessteamleider Henk-Jan Roersma. (Foto: aangeleverd)

In gesprek met 3 specialisten van Countus Almere

Bedrijfsprofiel

‘We doen er alles aan om klanten zoveel mogelijk vooruit te helpen’

Al heel wat jaren heeft Countus een vestiging in Almere. Een kantoor dat zich volledig toelegt op het mkb. Sinds een jaar zit het team van Almere in de welbekende UFO langs de A6. Niet de eerste locatie waar je aan denkt bij een accountantskantoor, maar wel een veelzijdige. Inclusief ontmoetingscentrum, fijne flexplekken en een gezellige bistro. Businessteamleider Henk-Jan Roersma, Ondernemersadviseur Florian van Dongen en Accountant Wouter Dassen vertellen over hun werk bij Countus en de verbondenheid die ze voelen met hun klanten.

Kleine of grote organisatie?

In principe bestaat het team in Almere uit een kernclubje van 6 mensen. “Maar je kunt eigenlijk net zo goed zeggen dat we met z’n zestienen zijn”, zegt Henk-Jan. “Afhankelijk van wat er nodig is, zijn we net zo groot of klein als de klant maar wil. We hebben binnen Countus ontzettend veel experts achter ons staan waar we als dat nodig is uit kunnen putten. De ene keer is dat een expert met kennis van een ‘hard’ financieel of juridisch onderwerp en de andere keer van een ‘zacht’ onderwerp, zoals de persoonlijke ontwikkeling van ondernemers.”

“Zo hebben we onlangs gebruik gemaakt van de expertise van onze collega van Spoar, onderdeel van de Countus groep. Zij zijn juist gericht op de zachte kant van het ondernemerschap. Een onderneemster uit onze klantenkring had net afscheid genomen van haar compagnon en was van plan om de samenwerking met een ander voort te zetten. Het is dan heel belangrijk dat je vooraf goed checkt wat je als ondernemer, maar vooral ook als mens aan elkaar hebt én dat je de persoonlijke wensen en visies op de toekomst goed op elkaar afstemt. Juist daarom hebben we een samenwerking met de specialist tot stand gebracht.”

“Bij de opzet van een dergelijke samenwerking vinden we het heel belangrijk dat we zowel de klant als de specialist niet loslaten”, gaat Henk-Jan verder. “We zorgen ervoor dat de specialist zowel beschikt over alle ins en outs van de onderneming als van de ondernemers zelf. En ook tijdens het proces blijven we als spin in het web verbonden. Daardoor loopt het voor alle betrokkenen lekker soepel en realiseren we een voor de klant optimaal eindresultaat.”

Binnen Countus zijn veel expertises op afroep beschikbaar

“Binnen Countus zijn veel expertises op afroep beschikbaar”, voegt Florian daaraan toe. “Denk aan advies op het gebied van personeel, HRM, salarisadministratie, financiering, subsidies of bijvoorbeeld fiscaal-juridisch. We hebben al deze disciplines in onze backoffice en door onze aanpak én de warme lijnen met onze collega’s hebben klanten veel vertrouwen in de samenwerking.”

Doelen en uitgangspunten

Countus Almere is het meest westelijk gelegen kantoor van Countus. En hoewel alle vestigingen van Countus in principe dezelfde doelen en uitgangspunten hebben, kan het accent per vestiging soms wat verschillen. Zo is Countus Almere gericht op het mkb in brede zin, met ook een adviesbehoefte in brede zin. “We werken bijvoorbeeld voor productiebedrijven, handelsondernemingen en ICT-dienstverleners”, vertelt Wouter. “Wat voor type bedrijf het ook is, het is essentieel om klanten beter te leren kennen. Daarbij geven we ze zowel gevraagd als ongevraagd advies.” 

“De afgelopen periode hebben veel ondernemers het niet makkelijk gehad en sommigen hadden zelfs moeite om het hoofd boven water te houden”, vervolgt Wouter. “Om klanten in zo’n situatie zo goed mogelijk te kunnen helpen, moet je zowel weten wat er in de onderneming speelt als vaktechnisch gezien goed onderlegd zijn. Het kunnen opstellen van een jaarrekening is dus bij lange na niet voldoende. Je moet op de hoogte zijn van de laatste actualiteiten en bijvoorbeeld weten van welke regelingen klanten gebruik kunnen maken. Kan de ondernemer bijvoorbeeld door een aanpassing van zijn ondernemingsstructuur gebruik maken van lagere belastingtarieven? Of kunnen we er op een andere manier voor zorgen dat de ondernemer veel administratieve ballast bespaard blijft? Wij doen er alles aan om klanten zoveel mogelijk te ontzorgen én geld te besparen.”

Langdurige klantrelaties

‘”We merken dat als organisaties eenmaal klant bij ons zijn, ze dat vaak lang blijven’, zegt Florian. “Bij ons geldt: afspraak is afspraak. Bovendien vinden we de persoonlijke band met onze klanten heel belangrijk. We communiceren duidelijk met elkaar zodat iedereen weet wat hij of zij kan verwachten en wat we aan elkaar hebben. Onze klanten hoeven ons dus eigenlijk nooit op de huid te zitten om te vragen waar iets blijft.” Henk-Jan: “En om de 2 jaar laten we een klanttevredenheidsonderzoek doen. Niet alleen zijn we heel blij met onze hoge scores hierin, we komen ook meer te weten over wat klanten belangrijk vinden. Persoonlijk en laagdrempelig contact bijvoorbeeld. Dat helpt enorm om samen tot een mooier resultaat te komen.”

Kennissessies

Countus Almere organiseert elk kwartaal een kennissessie. “Dat doen we omdat we graag meedenken met onze klanten”, zegt Henk-Jan. “Wat speelt er op dit moment bij verschillende ondernemingen en waar kunnen ze echt hulp bij gebruiken? Dat kunnen ook onderwerpen zijn waar je als ondernemer nog helemaal niet over na hebt gedacht.” Florian: “De kennissessies worden verzorgd door experts die alles over het betreffende onderwerp weten. Onlangs hebben we bijvoorbeeld een sessie georganiseerd over het levenstestament, maar we kunnen ook onderwerpen als subsidies, personeelsadvies of stressmanagement aan bod laten komen. Het aanbod is daarin heel divers. En hoe vaktechnisch het onderwerp ook is, onze experts zorgen er altijd voor dat de onderwerpen begrijpelijk blijven voor de ondernemer.”

BOT-gesprek

“Als ondernemer moet je af en toe tijd maken om afstand te nemen van je reguliere werkzaamheden. Wat is je toekomstperspectief? Welke plannen heb je nog? Dit soort ideeën maken we bespreekbaar in een Benen op tafel-gesprek oftewel BOT-gesprek,” legt Henk-Jan uit. “We vinden het namelijk belangrijk dat je als ondernemer niet alleen maar blijft hangen in de dagelijkse werkzaamheden waar je door opgeslokt kan worden, maar ook blijft nadenken over de toekomst van je bedrijf. We doen er alles aan ondernemers hierin te helpen en actief te begeleiden. Dat doen we graag en met plezier.” 

Countus Almere
Veluwezoom 5
1327 AA Almere

036 54 062 00
almere@countus.nl