Datacenters NorthC zorgen voor schaalbaarheid IT-infrastructuur Montapacking (Foto: aangeleverd)
Datacenters NorthC zorgen voor schaalbaarheid IT-infrastructuur Montapacking (Foto: aangeleverd)

Datacenters NorthC zorgen voor schaalbaarheid IT-infrastructuur Montapacking

Bedrijfsprofiel

Vandaag besteld, morgen in huis, hoe werkt dat?

Duizenden webshops vertrouwen tegenwoordig op diensten van fulfilmentbedrijven die de gehele logistiek uit handen nemen. Montapacking, met ruim tien fullfilmentcenters waaronder eentje in Flevoland, is één van de grote voorlopers in deze sector. Montapacking heeft zo’n 10 miljoen items op voorraad, die ze voor ruim 1.500 webshopbedrijven wereldwijd verzend.

Bij dit alles komt ontzettend veel data kijken. Daarbij voorziet Montapacking de webshops via een eigen web-portaal van actuele informatie op het gebied van voorraadstatus, orderopvolging en retourneringen. Op die relevante data en rapportages kan de webshop-eigenaar vervolgens weer tactisch inspelen. Een goed voorbeeld is de Smart Stock functie; specifieke cijfers geven duidelijk inzicht in de kosten van de dode voorraad van de webshop die binnen één van Montapacking’s vestigingen ligt. Door deze informatie te delen wil Montapacking de webshop-eigenaar aansporen om hierop actie te ondernemen. Dit is uiteindelijk voordeliger voor zowel de webshop-eigenaar als voor Montapacking.

Om al die hierboven genoemde data real-time inzichtelijk te maken is continuïteit van de bedrijfsprocessen essentieel. Om kosten, betrouwbaarheid en schaalbaarheid volledig in eigen hand te houden is er gekozen om de IT-infrastructuur zelf in beheer te nemen en te kiezen voor colocatie bij NorthC Datacenters (NorthC) dat tien regionale datacenters heeft door heel Nederland, waaronder Almere.

Door de coronacrisis is de vraag naar onze dienstverlening geëxplodeerd“Dat zelf in de hand houden van schaalbaarheid was de afgelopen anderhalf jaar extreem belangrijk”, vertelt Edwin van der Ham, CEO van Montapacking. “Door de coronacrisis is de vraag naar onze dienstverlening geëxplodeerd. We kunnen deze werkzaamheden niet alleen meer handmatig doen. We hebben daarom robots rondrijden waarmee we snel, efficiënt en nauwkeurig bestellingen kunnen picken, verpakken en verzenden. Deze robots noemen we ook wel co-bots omdat ze samenwerken met onze mensen. Dit zorgt voor een continue stroom van data. Deze moet worden verwerkt en geanalyseerd. Op al die data passen we machine learning toe om te zorgen dat we goed kunnen inschatten hoeveel pakketjes er die dag worden besteld. Er komen namelijk tot 00.00 uur bestellingen binnen en om 00.10 uur staan de vervoerders al weer voor de deur die daarna ook nog naar hun eigen warehouse moeten met de pakketjes. Het is daarom essentieel dat we om 16.00 uur weten hoeveel pakketjes er ongeveer worden besteld. Als we dat op tijd weten zijn we dankzij onze analyses, die voor ongeveer 90% nauwkeurig zijn, in staat om nog extra personeel uit te vragen bij het uitzendbureau.”

“Onze software analyseert de bestelling zeer nauwkeurig en is gekoppeld met de systemen van het uitzendbureau”, vervolgt Van der Ham. “Zo wist het systeem in 2017 bijvoorbeeld al eerder dan wijzelf dat Black Friday ook in Nederland voet aan de grond had gekregen en regelde zelf extra personeel bij het uitzendbureau. Dat is natuurlijk fantastisch, maar de vrijdag erop werd het belang van mensen nog maar weer eens onderstreept. Het systeem dacht namelijk: “hé, het is weer vrijdag, ik ga alvast personeel regelen. Dan merk je dat er soms ook nog bij gebruik van machine learning tijd nodig is om zulke situaties goed in te schatten, het gaat om de combinatie van mens en machine.”

We helpen onze klanten ook met analyses

“Dat is niet het enige dat wij met onze data doen. We helpen onze klanten ook met onze analyses. Wij kunnen namelijk heel goed zien welke kleur paraplu bijvoorbeeld het meest besteld wordt in combinatie met een specifieke soort regenjas. Dankzij deze data kunnen onze klanten slimmer inkopen en hoeven ze geen nee te verkopen aan hun eigen klanten. Om al deze analyses realtime te kunnen doen hebben we genoeg IT-load nodig en daarom zijn we blij met onze samenwerking met NorthC.”

“NorthC huisvest een belangrijk deel van onze organisatie”, besluit Van der Ham. “We zijn zelf in control en kunnen eenvoudig op- en afschalen naar behoefte. We hebben voor NorthC gekozen door hun staat van dienst en betrouwbaarheid. We maken bij NorthC gebruik van een zogenaamde twin-datacenteroplossing. Dit houdt in dat onze hele IT-omgeving in twee verschillende datacenters van NorthC draait. Mocht er onverhoopt iets misgaan, dan hebben we altijd een uitwijklocatie beschikbaar, waardoor onze dienstverlening naadloos door kan draaien. Zo heeft iedereen gewoon op tijd zijn bestelling in huis”.

Tekst en foto’s: NorthC

Edwin van der Ham, CEO van Montapacking. (Foto: aangeleverd)