Sigriet Jongstra (advocaat) en Glenda Raap (partner/advocaat/mediator) van Cleerdin & Hamer Almere. (Foto: Peter Isaac)
Sigriet Jongstra (advocaat) en Glenda Raap (partner/advocaat/mediator) van Cleerdin & Hamer Almere. (Foto: Peter Isaac)

Cleerdin & Hamer Advocaten 15 jaar in Almere

Bedrijfsprofiel

In 1978 is advocatenkantoor Cleerdin & Hamer gestart als buurtkantoor in de Amsterdamse Pijp. Dit jaar is het alweer 15 jaar geleden dat het kantoor zich in Almere vestigde. Inmiddels is het kantoor uitgegroeid tot een Top 50 kantoor, met 47 gespecialiseerde advocaten  en vestigingen in Almere, Amsterdam en Rotterdam. “Wij staan op een groot aantal rechtsgebieden zowel particulieren als ondernemers bij; van ZZP’ers tot MKB”, vertellen Sigriet Jongstra (advocaat) en Glenda Raap (partner/advocaat/mediator) van de Almeerse vestiging. 

In 2006 werd voor Almere gekozen voor het openen van een nieuwe vestiging, vanwege de ambitie en groei binnen de stad en het goede ondernemersklimaat. Wij voelen ons hier helemaal thuis en Almere biedt kantoor ook de mogelijkheid voor verdere groei”, vertelt Raap. “In 2006 zijn we gestart aan de Rentmeesterstraat met vier advocaten. In de loop der jaren zijn we meegegroeid met de stad. Sinds 2016 zijn we gevestigd op de 7e verdieping van de Rabotoren aan de Landdrostdreef. Daar werken wij momenteel met 20 medewerkers, waarvan 12 advocaten. Daarmee is de Almeerse vestiging het grootste advocatenkantoor van Almere.” 

Binnen de vestiging zijn advocaten werkzaam op het gebied van familierecht en scheidingsmediation/overlegscheidingen, strafrecht, letselschade, slachtofferrecht, arbeidsrecht, huurrecht, VvE-recht en aansprakelijkheidsrecht. “Ik ben enorm trots op de ontwikkeling die we de afgelopen jaren hebben doorgemaakt en het ambitieuze en gedreven team binnen kantoor Almere.”

Specialisten binnen eigen vakgebied

“Onze advocaten zijn allemaal specialisten, met een focus op hun eigen vakgebied. Wij zijn een zogenaamd multi-niche kantoor. Wij bieden als kantoor veel rechtsgebieden en binnen die disciplines werkt iedere advocaat binnen zijn/haar eigen expertise. Onze advocaten zijn specialisten, geen generalisten. Daardoor kunnen wij juridische bijstand op een zeer hoog niveau verlenen. Omdat een specialist op de hoogte is van de laatste juridische ontwikkelingen en daardoor ook minder tijd nodig heeft voor een zaak, scheelt dit de cliënt tijd en geld. Vaak denken mensen pas aan advocaten als er al problemen zijn, vertelt Jongstra. “Maar wij zijn er juist ook om problemen te voorkómen. Bijvoorbeeld door eens uit te laten zoeken of alles binnen je bedrijf juridisch (nog) goed geregeld is. Denk aan algemene voorwaarden en of contracten nog wel volstaan. Wet- en regelgeving verandert regelmatig, dus laat ook je contracten regelmatig checken. Dit geldt ook voor je huwelijkse voorwaarden. Komen die nog overeen met de manier waarop je met elkaar leeft, of zijn hierin aanpassingen nodig die je beschermen in geval van faillissement of bij echtscheiding. Of heb je juist geen huwelijkse voorwaarden, maar is je situatie wel zodanig veranderd dat je deze nu wel nodig hebt en zo ja, wat zijn dan de mogelijkheden? Dit zijn zaken die vaak onderbelicht blijven bij zowel ondernemers als particulieren. En als men dan bij ons komt is het vaak al te laat.

Goede rechtsbijstand vereist maatwerk en specialistische kennis

Aan de achterkant kunnen wij meestal niet veel meer repareren, aan de voorkant wel. Daarvoor hoef je geen eigen jurist in dienst te hebben. Dat is voor veel ondernemers financieel niet haalbaar en ook helemaal niet nodig. Bedrijven kunnen bij ons een abonnement afsluiten, waarmee ze recht hebben op een aantal uur rechtsbijstand per maand en dus terecht kunnen op het moment dat er vragen zijn. Als kantoor vinden wij het belangrijk om oplossingsgericht te werken, of je nu ondernemer bent of een particulier die gaat scheiden. Wij zijn er niet om een probleem groter te maken, maar juist om het probleem op te lossen. Daarbij luisteren wij goed naar wat een cliënt nou echt vraagt en nodig heeft. Goede rechtsbijstand vereist maatwerk. Geen zaak en geen cliënt is hetzelfde. Pas als je als advocaat kunt aansluiten op wat past bij de cliënt en de zaak, kun je een optimaal resultaat behalen. Indien mogelijk zonder procedures en tussenkomst van een rechter, maar bijvoorbeeld via overleg met de andere advocaat of mediation. Een win-win situatie, tot stand gekomen via overleg, heeft de voorkeur boven een vonnis van een rechter waar uiteindelijk niemand tevreden mee is.”

Teamwork

Als multi-niche kantoor heeft Cleerdin & Hamer  veel specialisaties in huis. “Daardoor kunnen onze advocaten ook makkelijk overleggen met collega’s in zaken die meerdere rechtsgebieden beslaan. Zo krijgt de cliënt altijd specialistische rechtsbijstand, ook als dit niet valt binnen het expertisegebied van de behandelend advocaat. Deze kennis hoeft dan niet elders te worden gehaald, maar binnen het eigen kantoor. In complexe zaken waarin meerdere rechtsgebieden spelen, wordt in teamverband gewerkt vanuit de diverse expertise binnen de vestigingen. Zo kan er vanuit de verschillende disciplines optimale service verleend worden aan de cliënt. Binnen de civiele secties is vrijwel alle specialistische kennis in huis op het gebied van o.a. arbeidsrecht, maar ook huur en koop van bedrijfspanden, horecarecht, bedrijfsongevallen en verdenking van strafbaar handelen.”

Opleidingsinstituut  

Cleerdin & Hamer heeft ook een eigen opleidingsinstituut dat is vernoemd naar de in 2008 overleden oprichter van het kantoor, de bekende strafpleiter Gerard Hamer. Dit Gerard Hamer Instituut verzorgt cursussen voor advocaten, gericht op het onderhouden van hun kennis en kunde. Advocaten zijn verplicht jaarlijks minimaal 20 uur aan opleiding te besteden. Voor de zakelijke cliënten en de verschillende netwerken worden ook regelmatig workshops en seminars verzorgd. 

Nauw betrokken bij Almere

De vestiging van Cleerdin & Hamer in Almere is nauw betrokken bij de stad. “Almere heeft zoveel te bieden, het is geweldig om te zien hoe de ontwikkelingen op diverse gebieden elkaar in snel tempo opvolgen. Als kantoor willen wij daar bij betrokken zijn en waar dat kan, deelnemen. Wij zijn actief in verschillende netwerken, zoals Almere City FC, Almere City Marketing, de Vereniging Bedrijfskring Almere, de Floriade Business Club en de Flevolandse Zakenvrouwen. Ook nemen wij deel aan diverse activiteiten, waaronder aan de triatlon van de RABO Business Relay. Hierdoor hebben wij goede contacten met veel ondernemers uit de stad en korte lijnen met andere dienstverleners in de stad.” 

15-jarig bestaan

Het 15-jarig bestaan van kantoor Almere werd afgelopen september gevierd met alle medewerkers van kantoor. “We hebben er een echt Almeers feestje van gemaakt, met een rondleiding door het centrum en een boottocht met hapjes en drankjes van lokale cateraars. Zo konden onze collega’s van de andere vestigingen optimaal kennismaken met onze mooie stad”, vertelt Jongstra. 

Het jubileum zal ook nog worden gevierd met de lokale businesspartners. “We hadden voor 2 december een feestelijk event gepland, waarbij we onze gasten een kijkje zouden krijgen in de keuken van de rechtspraak. Vanwege de oplopende coronacijfers en de huidige maatregelen hebben we besloten dit event uit te stellen tot het voorjaar. Als je ziet dat de druk op de zorg zo groot is en mede-ondernemers het zwaar hebben, past het niet om feest te vieren” zegt Raap. “Maar dat feest komt er zeker nog. We zien onze toekomst in Almere met veel vertrouwen, ambitie maar vooral enthousiasme tegemoet!”


Het 15-jarig bestaan werd in september gevierd met de medewerkers van kantoor. “We hebben er een echt Almeers feestje van gemaakt, met een rondleiding door het centrum.” (Foto: aangeleverd) 

Cleerdin & Hamer
Landdrostdreef 100
1314 SK Almere
036-5358080

www.cleerdin-hamer.nl