Ionic6
Ionic6

Hyundai Ioniq 6; verkent de weg naar de toekomst

Auto Zaken

Het valt op in showrooms en het verkeer. Nieuwe automodellen – vooral de elektrische – laten de ‘hoge’ SUV-trend een beetje achter zich en zijn meer gestroomlijnd. Het ziet er elegant uit en je rijdt vooral ook zuiniger. Bij de Ioniq 6 is het resultaat indrukwekkend. Rijden in een grote luxe limousine en toch ‘opladen ‘alsof het een stadsauto is.

Hyundai is aan een opmars bezig. Ze kijken duidelijk door een ‘Europese bril’ kijken en denken in de breedte. Zo lanceren zij als vrijwel enige merk wél een compacte en betaalbare auto. Durf hebben ze in elk geval. Denk maar eens aan de karakteristieke elektrische Ioniq 5. Hyundai is niet bang om nieuwe wegen in te slaan en de Ioniq 6 kon wel eens een nieuwe koers naar de toekomst aangeven. 

Prijstechnisch schaalt Hyundai deze nieuwe 486 centimeter grote zakenlimousine op ongeveer hetzelfde niveau in als de Ioniq 5. De keuze is aan u zogezegd, maar reven afgezien van de onderhuidse techniek lijkt hij in niets op zijn elektrische broer. Autokenners moeten eerder denken aan hun strak gelijnde stroomlijnmodel van autoshows een paar jaar geleden. In de nieuwe Hyundai Ioniq 6 is dat vertaald naar een ruime comfortabele zakenlimousine. 

Hij doet in designdetails als de lage neus en coupé-achtige daklijn vaagjes doet denken aan Japanse sportwagens en vooral van achteren zelfs de Porsche 911 Turbo. Met stip genoteerd staat echter die langgerekte druppelvorm, waarvan autodesigners al decennialang weten dat het de laagst mogelijk lichtweerstand oplevert. Zelfs de deurgrepen en merkplaatjes zitten verzonken.

Hyundai claimt een ongelooflijk gunstige zogenoemde Cw-waarde van 0,21. Ter info: rond de 0.30 is gangbaar.

Troefkaart richting toekomst

In een tijd dat het verbruik enorm belangrijk is betekent dat een troefkaart richting toekomst. Kijk niet raar op als dat elders navolging krijgt. Bij de nieuwe 6 merk je het in elk geval glashelder. Hij ontplooit zijn prestaties met bijna speels gemak en we noteren een energieverbruik van niet zelden slechts 15 kWh op 100 kilometer. Daar moet menig compact autootje aardig zijn best voor doen. 

U voelt: het gaat allemaal soepeltjes omdat de auto zich met veel minder weerstand voortbeweegt. Lees: je kunt veel verder rijden – een procent of 20 – op een volgeladen accupakket. Dat betekent minder vaak stoppen en lagere laadkosten. Wij haalden in de testauto met een normale rijstijl zonder problemen 480 tot 500 kilometer range. Passend bij zijn kwaliteiten als reis- en zakenauto. Kies je het kleinere accupakket van 53 kWh dan zal dat rond de 370 kilometer uitkomen. 

Hoe dan ook een verdienstelijk praktijkverbruik als je nagaat dat we in een ‘ongunstige’ koudere periode reden. Welke u ook kiest, het laden gaat met het geavanceerde ultrahoog voltage systeem enorm snel. In het gunstigste geval een minuut of 20 tot 30. De capaciteiten van het laadstation bepalen simpelweg hoeveel langer het duurt. 

Businessclass 

Als gezegd is de Ioniq 6 een grote businessclass auto. Toch zou je denken dat die nadrukkelijke stroomlijnvorm offers vraagt van de ruimte en veelzijdigheid. In feite is dat niet zo, al is de kofferruimte achter de klep wel diep maar niet gek hoog. Samen met het grote bergvak onder motorkap – de frunk – komt hij toch aan een verdienstelijke 446 liter. 

Achterin heb je niet de SUV-dakhoogte van zijn broer, maar een gemiddelde passagier zit er gewoon uitstekend. Met zijn enorm lange wielbasis is de zitlengte voor de benen van – tja – riant limousineniveau. Dat komt goed uit, want de ruimte ónder de voorstelen (voor je voeten) houdt niet over. Als passagier krijg je daar ook stoelverwarming, armsteunen, laadpunten, een stroompunt en dergelijke.

Het zitcomfort voorin is uitstekend - iets hoger dan je verwacht - en de afwerking van het bekende steeds hogere Hyundai niveau. Doet niet onder voor de Europese premium merken wat dat betreft. Het dashboard is vrijwel gelijk aan die in de Ioniq 5, maar dan met een enorm bergvak (formaatje tas) onder de middenconcole. Nog zo’n detail: een lade in plaats van een dashboardkast.

Rijden op niveau

De beide gigantische beeldschermen geven samen met de HUD (voorruitprojectie) een waar cockpitgevoel. Het oogt hightech, maar de bediening is verrassend logisch. Met prettige klassieke functietoetsen waar je die het meest nodig hebt. Komt goed uit, want als je er dieper in duikt is het aantal functies fenomenaal uitgebreid. Het kan, maar hoeft niet…

Met 229 pk op de achterwielen (350 Nm) wil de geteste ietwat luxere Ioniq 6 ondanks een stevig gewicht tóch heel behoorlijk vooruit. In alle stilte elektrisch aan het werk. Met zijn grote trekkracht biedt hij veel souplesse. In omgekeerde richting is er ook een verhaal. Je kunt de recuperatie – het terugwinnen van energie door afremmen – in meerdere standen instellen. In de ‘zwaarste’ hoef je het rempedaal vrijwel niet meer te gebruiken en zet hij de auto echt stil achter een voorganger bij het stoplicht.

Wat bij ons wel een lichte frons oplevert zijn de optionele minuscule camerabuitenspiegels. U voelt: dat scheelt wél flink in windweerstand. Steek maar eens een hand uit het raam op enige snelheid. Je kijkt nu achteruit op kleine beeldschermpjes in de hoeken van het dashboard. Wennen, vooral omdat de linker nogal dichtbij zit. Je mist bovendien het diepte-effect van een spiegel. Standaard is dus de gewone, stippen we toch maar even aan…

Met zijn achterwielaandrijving ben je in de standaardversie prima bediend. De rijbalans is prettig en redelijk dynamisch. Stevig geveerd dan zijn broer. Hij is meer dan rap zat en rijdt ook zuiniger dan wat duurdere vierwielaangedreven topversies met een extra aandrijfmotor voorin. 

Die gáán wel als een kogel natuurlijk, maar past dat bij zo’n reislimousine? Aan de andere kant is het wel meer een rijdersauto dan zijn zacht geveerde hogere ‘5’ broer. 

De nieuwe Hyundai zit tjokvol elektronische hulp en veiligheidssystemen. Die piepen er in het begin lustig waarschuwend en een tikkie irritant op los, tot je de instellingen even aanpast. Het valt des te meer op omdat de 6 zelf juist opmerkelijk stil rijdt. 

Onder de streep: een grote zakelijke EV die een boel troefkaart en in handen heeft. En vergeleken met de premiummerken redelijk ingetogen prijskaartjes. Vanaf 45.895 mille is er een Ioniq 6 en vanaf 50 mille heb je hem met de krachtigste accu, meer gespierde prestaties en extra lange range.

Tekst: Rob van Ginneken
Foto’s: RvGP, Hyundai

Ionic6
Ionic6
Ionic6
Ionic6
Ionic6
Ionic6
Ionic6
Ionic6
Ionic6
Ionic6
Ionic6
Ionic6
Ionic6
Ionic6
Ionic6
Ionic6