Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)
Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)

Dacia in de Formule 1?

Auto Zaken

De vraag of Dacia in de Formule 1 komt mag je met een knipoog consumeren. Dat neemt niet weg dat het strikt geredeneerd niet raar zou zijn. Als je tenminste even vergeet dat het Roemeense dochtermerk van Renault dergelijke uitspattingen niet in zijn DNA draagt. Dacia is voor het Franse autoconcern namelijk wat Audi voor de Volkswagen Group betekent. Lees: een flappentap en sterkhouder.

Topman Luca de Meo noemt het razendsnel groeiende volumemerk het ‘goudklompje’ onder de Renault-activiteiten. Daar worden na moeilijke tijden inmiddels weer zwarte cijfers geschreven, maar dat is voor een aanzienlijk deel – zo’n 20 procent van de inkomsten– te danken aan het no-nonsens merk. 

Dat smaakt naar meer. Doelstelling is dat Dacia zijn verkopen de komende jaren verdubbelt van één naar twee miljoen per jaar. Na het verrassende succes van de nieuwe Jogger leggen ‘ze’ nog meer accent op de wat grotere modellen. Zoals de Bigster, die we als studiemodel hebben gezien in de designafdeling. Tegelijkertijd komt het Roemeense merk onder druk van Europese milieunormen binnenkort ook met hybride motoren. 

Kleinere instapmodellen blijven bestaan omdat Dacia in zijn aard Dacia moet blijven, zegt de topman. Ook al zijn de echte budgetmodellen voor het merk niet zo interessant en de grotere juist wel. Een knappe balanceer-act natuurlijk, maar het merk zal naar verwachting nog vele jaren een ‘goudklompje’ blijven.

Achter de schermen verandert de autowereld enorm. Stellantis topman Tavares maakt zich hardop zorgen of de ‘Europese Unie’ met al die eisen niet langzaam het leven uit onze mobiliteit wringt. Voor steeds grotere kopersgroepen wordt het niet langer betaalbaar. Hun grote concurrent Renault heeft daarom doortastende maatregelen voorbereid om die toekomst veilig te stellen. Zo komt er voor de verbrandingsmotoren een samenwerking met het grote Chinese Geely-concern. Samen vormen ze een gigant die vijf miljoen motoren per jaar kostenbesparend op de wereld zal zetten. Tegelijkertijd komt er een aparte tak onder de naam ‘Ampere’. U voelt: voor de productie van de elektrische modellen als de Megane en de toekomstige 4,5, Scenic en nog twee andere. 

Op de neus zal gewoon Renault staan, maar onderhuids brengt de toekomst een ‘alles wordt anders’ show. 

Rob van Ginneken