De nieuwe Kia Niro EV. (Foto: Kia)
De nieuwe Kia Niro EV. (Foto: Kia)

Rijden met nieuwe Kia Niro EV

Auto Zaken

Bestseller van Kia gegroeid en verbeterd. De nieuwe Kia Niro is recent statisch voorgesteld, nu is het tijd voor de eerste testrit. 

En het moet gezegd: het wachten waard. De ‘Europese Koreaan’ overtreft onze verwachtingen. Natuurlijk is er steeds meer concurrentie, maar het moet raar lopen of de Niro EV is wederom een succesnummer in de dop.

De tijden veranderen. Vandaag de dag is de lancering van een nieuwe Kia Niro minstens zulk belangrijk nieuws als een kersverse Golf of Polo. Vergeet immers niet dat hij de afgelopen jaren solide bovenaan de verkoopstatistieken prijkte. Ik keek dus uit naar de dynamische presentatie in het heuvelgebied rondom hun Europese hoofdkwartier Frankfurt. Met mooi stuurwegen op bijvoorbeeld de Feldberg. Een aanrader voor iedereen die van een lekker stukje sturen dor de natuur houdt. Of wandelen en fietsen.

Ter zake. De grotendeels nieuw ontwikkelde Niro-generatie is net als voorheen leverbaar in een ‘ieder-wat-wils’ selectie: hybride benzineversie, PHEV (oplaadbare hybride) en de met stip genoteerde volledig elektrische Niro EV. In ons land traditioneel een absolute bestseller. Die kost van de drie het meest, maar laat de bank niet echt springen en houdt het prettig in de fiscale bijtelling. Lees: ook als zakelijke rijder ben je goed bediend. Zeker gezien zijn veelzijdigheid en moderne techniek.

EV met stip op één

De Niro is vanaf de basis nieuw ontwikkeld en groeide daarbij: 442 centimeter lengte. Mede door zijn ruimtewagenconcept is het in feite een volwassen middenklasse model. De EV is de afgelopen jaren bestseller en die heb ik dan ook getest. Naast zijn nieuwe design met een strakke en karakteristieke vormgeving valt op dat hij standaard een groot formaat accu meekrijgt. De elektrische instapversie van weleer is er niet meer. Dat geeft dus een heel verdienstelijke elektrische actieradius. 

Je herkent hem als EV aan het klepje midden op de neus, waar de laadaansluiting achter zit. Niet in alle situaties een handige plek, zou je zeggen. Eenmaal ingeplugd merk je dat zijn maximale laadtempo aan de snellader iets is teruggeschroefd naar 72 kW. Verder rondkijken maar en dan ontdek je een verrassend forse 475 liter bagageruimte – helaas met een vrij hoge vloer – en voorin een 20 liter grote ‘frunk’ ruimte onder de motorkap. Goed voor de laadkabels of een tas.

Die bovengemiddelde bagagecapaciteit vraagt gelukkig geen offers aan de zitruimte, want die is uitstekend. Ook de toegankelijkheid voor passagiers via de grote achterdeuropening verdient een pluim. Het zitcomfort is daar heel behoorlijk, met ruim voldoende hoofd- en beenruimte. Een fijne zaken- en reisauto zodoende.

Comfort voorin

Voorin heb je prettige stoelen met een wat verhoogd geplaatste zitpositie en opvallend veel zijdelingse steun. Bijna sportstoelen. Die ‘ruimtewagenachtige’ zitpositie is een troefkaart. Dat geldt zeker ook voor zijn voorspelbare en vlotte rijgedrag. De prestaties van deze nieuwe Niro EV lijken in mijn eerste indrukken gelijk gebleven - 203 pk - maar gek genoeg heeft hij een stuk minder trekkracht. 

Wel 100 Nm minder zelfs. Dat scheelt een jas. Kia zegt dat hij daarmee stabieler een bocht uit accelereert. Je zou denken dat zoiets ook elektronisch te regelen is. Maar verder is er geen speld tussen te krijgen, want op die momenten voelt hij inderdaad beter beheersbaar aan dan zijn voorganger. Die had merkbare reacties in het stuurwiel, omdat de voorwielen de kracht soms niet op de weg konden overbrengen. Zelfs droog.

De Niro EV biedt hoe dan ook voldoende dynamiek en is tegelijkertijd opvallend comfortabel geveerd. Dat is technisch gezien heel knap gedaan, Over prestaties gesproken: je mag 750 kilogram aanhangergewicht achter de EV hangen. De hoge toegestane kogeldruk van 100 kilo is mooi meegenomen als je zware elektrische fietsen op een ‘drager’ zet. 

Dynamiek en comfort

De verbetering in zijn weggedrag is belangwekkend en ook heel goed te verklaren. Alleen de hele aandrijving volgt de beproefde koers. Verder is alles anders, met een compleet nieuw ‘K3’ platform met geïntegreerde accu. Dan heb je het over de hele basis en wielophanging. Het blijft een EV, dus je voelt wel dat je EV een paarhonderd kilo extra gewicht meetorst. 

Het interieur betekent misschien wel de grootste stap vooruit. Veelzeggend, want dit merk heeft in de afgelopen jaren toch al een enorme kwaliteitsontwikkeling doorgemaakt. Het dashboard is zeer strak afgewerkt, met veel design- en techniekelementen die doen denken aan de grotere EV6. 

In dit geval staat er helaas wel een console tussen de stoelen. Lees: geen ruime vlakke vloer. 

Daarboven volgen twee beeldschermen de trend en bieden ‘breedbeeld’ alle informatie aan. Het geheel kent een cockpit vormgeving, iets naar je toe gedraaid. Extra vermelding verdient het (in tegenstelling tot menig concurrent) fatsoenlijk werkende systeem voor gesproken commando’s. De hele bediening is uitgekiend en ook de H/K-geluidsinstallatie is mooi meegenomen.

Flinke actieradius

Met zijn 204 pk gaat de Niro EV er nog steeds als de brandweer vandoor. Nul naar honderd in minder dan acht tellen. Belangrijker waarschijnlijk: zijn accupakket is van een andere toeleverancier en ietsjes krachtiger. Met bijpassend grote actieradius. In onze testritten noteerde ik bij een ‘doorsnee’ rijstijl 15,6 kWh energieverbruik op 100 kilometer en een solide range van pakweg 415 kilometer. Zeer bruikbaar.

Kia claimt officieel een bereik ‘tot 460 kilometer’. Als gezegd biedt de nieuwe lithiumion-polymeer accu geen rappe laadsnelheid, maar zijn makers zeggen dat het systeem wel gelijkmatiger werkt. Onder de streep zou hij daarmee even snel klaar zijn. Tja, we moeten in deze Niro helaas nog even wachten op de meest geavanceerde supersnelle accutechniek (700 volt) uit de grotere Kia EV6. 

Zonder remmen

Een pluspunt is de instelbare recuperatie van energie bij afremmen. Die vergroot de actieradius effectief. In zijn ‘zwaarste’ stand vertraagt hij bij gas loslaten stevig en hoef je zelfs bijna niet meer met de voet te remmen. De EV komt daarbij daadwerkelijk helemaal tot stilstand. 

Kortom: een verbeterde, prettiger rijdende en iets veelzijdiger opvolger van succesnummer Kia e-Niro. Maar dan met det de nieuwe naam Niro EV. We hebben het nog niet gehad over allerlei slimme design ideeën - die doen denken aan die van Skoda. Goed voorbeeld is het dek over de bagageruimte dat je kunt omvormen tot zonwering, maar ook tot een plat minipakketje kunt inklappen. De Niro EV is een auto waarover is nagedacht.

Er is een Niro hybride versie vanaf 31.995 euro. De EV komt met zijn ruime uitrusting op 41.795 euro. Het is trouwens jammer dat de contrastkleur op de achterste raamstijl alleen op de topversie leverbaar is, want juist dat geeft hem een gesoigneerde en meer gedurfde uitstraling. Goed om te weten: zeven jaar garantie en -wegenhulp.

Tekst: Rob van Ginneken
Foto’s: Kia

De nieuwe Kia Niro EV. (Foto: Kia)
De nieuwe Kia Niro EV. (Foto: Kia)
De nieuwe Kia Niro EV. (Foto: Kia)
De nieuwe Kia Niro EV. (Foto: Kia)
De nieuwe Kia Niro EV. (Foto: Kia)
De nieuwe Kia Niro EV. (Foto: Kia)