Mazda lanceert de grote CX-60. Hun eerste oplaadbare hybride ooit. (Foto: Mazda)
Mazda lanceert de grote CX-60. Hun eerste oplaadbare hybride ooit. (Foto: Mazda)

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV

Auto Zaken

De Businessclass+’ Mazda met heerlijk eigen karakter

Mazda lanceert de grote CX-60. Hun eerste oplaadbare hybride ooit. Buigt Mazda dan toch voor de ‘elektrificatiedruk’ vanuit de Europese Unie? Nee dus, want ook deze compleet nieuwe PHEV volgt hun eigen koers. Ze blijven overtuigd dat hun zelfontwikkelde technologie gewoon prettiger rijdt. En dat klopt!

Het leeuwendeel van de automobielindustrie ziet geen andere toekomst dan de elektrische. De Europese overheden sturen daar bijna dwingend op aan. Een enkel automerk stribbelt tegen en zoekt extreem efficiënte alternatieven voor de inmiddels alom aanwezige ‘batterij elektrische’ auto. Mazda staat dan met stip genoteerd.

Sterker nog: ze komen als volgende stap ook nog met een drieliter zescilinder en zelfs een nieuwe nóg dikkere diesel. U voelt: wel extreem duurzaam allemaal!

Wat dat betreft doet Mazda denken aan de onverzettelijke Galliërs die uiterst efficiënt weerstand bieden aan de Romeinen. In dit geval het Mazda-hoofdkwartier in Leverkusen dat het legioen uit Brussel glimlachend ziet naderen. Geen ander merk zou het in zijn hoofd halen om nu nog een kersverse 3,3 liter DCPCI-diesel zescilinder-in-lijn met mild hybrid techniek te ontwikkelen. Toch komt die volgend jaar in de nieuwe grote CX-60. 

Die motor is een verhaal apart. Hij is al klaar voor de toekomstige extreem strenge Euro7-milieunorm, melden Mazda-ontwikkelingstechnici met een minzame glimlach: “Hij rijdt geweldig, voelt heel levendig aan, kan een heel grote aanhanger trekken en scoort records als het gaat over brandstof besparen en uitstoot.” 

Achterwielaandrijving en motor in de lengte

Later neer daarover. Dat de Japanner vast in hun eigen filosofie geloven blijkt wel uit het feit dat een compleet nieuw onderstel en platform is ontwikkeld. De motoren staan daarbij opvallend genoeg in de lengte en drijven via een achtversnellingsautomaat de achterwielen aan. Lees: goed voor dynamiek, balans en rijplezier. Liefhebbers zweren bij achterwielaandrijving.

Terug naar het nu. Het verhaal van de compleet nieuw ontwikkelde grote Mazda CX-60 begin dit jaar bij de oplaadbare hybride benzineversie. Voluit de e-Skyactiv PHEV. Een aardig indrukwekkende binnenkomer in deze voor Mazda compleet nieuwe klasse.

Signalement: een technisch bijzondere 190 pk sterke 2,5 liter benzinemotor en een 175 pk elektrische motor drijven samen de achterwielen aan. Dat betekent een ‘systeemvermogen’ van 327 pk en een enorme 500 Nm trekkracht. Hij is daarmee de sterkste Mazda ooit en natuurlijk ook behoorlijk rap. 

Indien mogelijk nog belangrijker bij zo’n oplaadbare hybride is de elektrische range. Als je wilt kun je in theorie 63 kilometer in alle stilte voort zoeven. Veertig, vijftig kilometer in de praktijk. Prima voor bijvoorbeeld woonwerk verkeer.

Hotspot van de zakelijke markt

Met prijzen vanaf ruim 51 mille en zo’n indrukwekkend aanbod zal Mazda een krachtiger deuntje mee gaan blazen in het hogere zakelijke segment. Wij schatten hem in als serieuze concurrent voor de vooral Duitse premium merken. Zijn gesoigneerde afwerking, ruim bemeten formaat, bijzondere uitstraling en unieke karakter zijn echt troefkaarten tussen de gevestigde hoogwaardige merken. Mazda gaat als merk weer een stapje ‘omhoog’.

De doelgroep zal met name waarde hechten aan veelzijdig, een representatieve uitstraling en trekauto talenten. Dat laatste is in autoland lang niet meer vanzelfsprekend, maar deze grote SUV glimlacht minzaam om een zware caravan of trailer.

Dan het signalement van zijn uiterlijk. De kenner herkent zijn sierlijke lijnen onmiddellijk het ‘Mazda kodo’ design en het is even snel duidelijk dat hij de gesoigneerde grote broer is van de populaire CX-5. Met 475 centimeter lengte staat er met deze CX-60 een boel meer auto in je oprit. 

Instappen

Eenmaal ingestapt bespeur je dat de Japanners een klassiek bouwconcept hebben gekozen. De grote motor en lange 8-versnellingsbak, gevolgd door een cardantunnel naar de achterwielen. Alles in één lijn. Dankzij zijn forse formaat beperkt dat de zitruimte niet echt, maar console en tunnel zijn wel ‘tamelijk aanwezig’. Een beetje zoals we vroeger bij veel auto’s gewend waren.

We zijn bijzonder benieuwd naar de genoemde toekomstige lekker eigenzinnige zescilindermotoren, maar nu konden we al met de plug-in hybride rijden. Ook weinig mis mee en in de zakenautocategorie best concurrerend geprijsd. Zeker als je naar formsat, prestaties en techniek kijkt.

Voorin word je verwend met een fraaie afwerking rondom en een zeer complete hoogwaardige uitrusting. De CX-60 biedt uitstekend zitcomfort – al zijn de stoelzijwangen misschien wat stevig. Het geheel is strak ontworpen, met een overzichtelijk dashboard en dankzij de centrale ‘menuknop’ ook een prima bediening. In deze klasse verwacht je natuurlijk niets minder. 

Bijzonder detail: hij heeft een systeem dat de rijder via een camera en sensoren bekijkt en vervolgens ongeveer de juiste stoelinstelling kiest. Die kun je bijstellen en opslaan. Stapt vervolgens bijvoorbeeld je partner in, dan past hij zelf de stoel aan zijn of haar instellingen aan. Ook heel handig is een geavanceerd camerasysteem dat je beter dan ooit meehelpt bij parkeren en laveren. 

Op de achterbank merk je wel dat deze Mazda de van dit merk bekende lange en stijlvolle ‘neus’ heeft. Je zit vanzelfsprekend goed, maar op basis van het formaat auto verwacht je eigenlijk nog een klap meer. 

Solide rijeigenschappen

Als gezegd heeft de CX-60 PHEV totaal 327 pk en fenomenale trekkracht beschikbaar. Het resultaat is de rapste straatauto die ze ooit hadden, met een indrukwekkende sprint naar 100 in nog geen zes tellen. Sportwagenprestaties. Tegelijkertijd is er een geweldige souplesse, mede dankzij de bijna onmerkbaar schakelende 8-versnellingsautomaat. Kortom: een heerlijke reisauto die ook nog 2,5 ton mag trekken. Zakelijk handig en natuurlijk ook ideaal voor caravan of pakweg boottrailer.

Bij normaal gebruik rijdt de CX-60 veelal elektrisch. Hou gedraagt zich verrassend zuinig. Een aandachtpuntje is het geluid dat je hoort wanneer de motor mee gaat werken. Op de testroutes gebeurde dat opvallend weinig, maar de fabrikant zegt toch dat er dat comfortdetail nog wordt gewerkt.

Mazda’s staan bekend als echte rijdersauto’s en de Japanners trekken werkelijk alles uit de kast om dat ook bij deze grote zware auto waar te maken. Onder andere door zijn geavanceerde onderstel met hier en daar zelfs ‘racetechniek’. Hij stuurt inderdaad levendig en direct, blijft goed stabiel en toch is de vering niet te hard. Knap gedaan, want de CX-60 helt in bochten niet te veel over.

Zijn prijskaart is natuurlijk óók businessclass. In feite concurreert hij met de premium Duitse en Zweedse merken. In dat licht bezien krijg je heel veel auto voor het geld. De plug-in oplaadbare CX-60 komt na de zomer voor prijzen vanaf ruim 51 mille. Het is intrigerend hoe de Japanners met ‘groene vingers’ hun eigen filosofie over autorijden in stijl vasthouden. Met deze eerste oplaadbare hybride buigen ze maar een heel klein beetje mee met de wensen die ‘Brussel’ opdringt. Met een heel prettige auto als resultaat. Alleen dát is onze belangstelling al waard. 

Tekst: Rob van Ginneken
Foto’s: RvGP, Mazda