BMW i4 M50. (Foto: aangeleverd)
BMW i4 M50. (Foto: aangeleverd)

De BMW-toekomst is elektrisch, stijl en dynamiek blijven troefkaart

Auto Zaken

Bij een BMW weet de liefhebber precies wat je mag verwachten. Gesoigneerd, dynamisch, veel power, maar ook comfortabel en gezegend met een op de bestuurder gerichte cockpit. Geavanceerde techniek hoort daar als vanzelfsprekend bij en dat wordt dat omgeven door hoogwaardige materialen. Met de iX en de i4 stapt BMW een nieuwe wereld binnen. We reden met het elektrische Gran Coupé model i4 M50. Wat je noemt een raket op wielen.

Laten we eerlijk zijn, het is even wennen aan het nieuwe ‘BMW-gezicht’ met zijn gestileerde voorkant met forse luchtroosters en enorme faux grille. De klassieke BMW-niertjes zijn hier in het kwadraat doorgevoerd. In elk geval weet je meteen dat hier een nieuwe eigentijdse generatie BMW aan het werk is. Een weloverwogen keuze, want in feite heeft een elektrische auto – ook van BMW – helemaal niet zoveel koeling nodig. Herkenbaar is het in elk geval wel! 

Als gezegd is er ook een ruimteversie met de naam iX. Die lijkt trouwens sterk op het Vision iNext studiemodel van een paar jaar geleden. De Duitsers omschrijven hem als SAV. Ofwel Sports Activity Vehicle. Hij is groter, ruimer en meer afgestemd op veelzijdigheid… zonder al te veel dynamiek in te leveren.

Onze testauto i4 M50 is weliswaar lager en krijgt een Gran Coupé design mee, maar is ook aardig ruim en veelzijdig gelukkig. Hij oogt van opzij als bijna als een ‘klassieke’ sedan zakenauto, maar biedt als Gran Coupé toch een handige grote achterklep. Lees: de heel behoorlijke bagageruimte is mooi toegankelijk.

Onze blik gaat vanwege de sportieve daklijn ietwat achterdochtig naar de zitplekken achterin, maar op de bij het model passende sportief gevormde fauteuils is het goed toeven. Ook de i4 is een veelzijdige auto. 

Mooie portie dynamiek

Noem hem een sportieve reislimousine die als het ware laag aan het asfalt kleeft. De instap is daardoor iets lager dan je misschien zou verwachten. Geen probleem, het past bij de soms bijna overdreven prestaties die ‘onze’ M50-versie levert. Maar net zo goed bij de iets minder ‘dubbelgespierde’ normale i4. Sterker nog: we kunnen ons voorstellen dat je juist die prefereert.

De BMW i4 M50 topversie razendsnel, accelereert verbluffend harden stuurt natuurlijk ook dynamisch. Voor rustiger momenten is het goed te weten dat hij het minstens zo goed doet tijdens ontspannen cruisen. Met een actieve zitpositie achter het stuurwiel. Die combinatie is in de wereld van elektrisch rijden bijzonder. Je drukt op een knop en het karakter van de auto verandert van stijlvolle zakenauto souplesse naar een vuurspuwend monster dat met enig beleid moeten worden gereden. In luttele tellen (3,9 seconden) zoef je de honderd voorbij en dat gaat zo fenomenaal rap dat je aanvankelijk bijna schrikt wanneer de BMW lijkt te worden afgeschoten. Als gezegd… het kan ook in ontspannen rust…

Dat alles is nauwelijks verwonderlijk als je weet dat de M50 in sportstand kortstondig extra power mobiliseert – 544 pk! – en een enorme trekkracht -795 Nm – over de aangedreven voor- en achterwielen verdeelt. 

Rust en power

Nog een keer: we vermoeden dat de iets meer ingetogen uitvoering i4 eDrive40 voor de meeste kopers al een uitstekende keuze is. Die is ook extreem krachtig en hij rijdt misschien wel geraffineerder. Welke het ook wordt: hok het remsysteem is zo krachtig als je van een BMW verwacht. 

Overigens gebruik je die niet al te vaak, omdat de techniek intelligent efficiënt afremt door op de elektromotoren te vertragen. Zo wordt enorm veel energie teruggewonnen en krijg je extra kilometers range cadeau. Het is hoe dan ook indrukwekkend hoe zo’n razendsnelle auto met hetzelfde gemak ook fluisterstil en in alle rust voort zoeft. 

Een ander praktisch voordeel verdient zeker ook vermelding: ‘onze’ i4 kan desgewenst 1600 kilogram trekken. Een caravan of boottrailer bijvoorbeeld en dan helpt de standaard luchtvering mooi mee om extra stabiel te rijden.

Het is allemaal even wennen, maar de transitie naar elektrificatie is een logische evolutie, ook bij een merk als BMW. Binnen luttele jaren zal de verbrandingsmotor gestaag worden ‘uitgefaseerd’. Verdwijnen. Het is knap dat BMW het meeste dat de DNA van het merk bepaalt weet te handhaven. 

Geavanceerde beeldschermen

Wat de M50 zeker onderscheidt is het nóg verder geavanceerde infotainmentsysteem, geweldige veiligheidstechniek en een blik vol rijassistentiesnufjes. De nieuwe BMW-generatie is niet zelfrijdend, maar heel veel scheelt het bij wijze van spreken niet. Nog zo’n troef is het hoogwaardig Harman Kardon audiosysteem met surround geluid. Daarvoor zorgen 17 speakers en een in de kofferbak weggewerkte subwoofer. 

Luisterpret in een mooi stille auto! En wie toch motorgeluid mist, kan de snelheidsindruk met zelf te kiezen kunstmatig geluid via diezelfde geluidsinstallatie late verzorgen. Bijvoorbeeld een aangename roffel die je bij de les houdt over hoé hard je rijdt. Als je de prestaties kent, is dat soms zeker nuttig…

Dynamiek is mooi, maar beheersing nog beter en ook daar helpt de BMW flink aan mee.

Samenvattend is deze nieuwe generatie misschien wel de fijnste BMW die je kunt kiezen. Ook meegenomen is het feit dat je hem grotendeels belasting- en BPM-vrij rijdt, zeker als dat zakelijk is. De elektrische i4 Gran Coupé is vanaf ruim 60 mille en zelfs de imposante BMW i4 M50 Gran Coupé heb je vanaf ruim 73 mille. 

Tovenaarsassistent

Het uitrustingsniveau van deze eigentijdse BMW is ongekend hoog en geavanceerd. Daarom stelt BMW voor de aspirant koper zonder verplichtingen een adviserende Wizzard beschikbaar. Die demonstreert de functies en mogelijkheden en laat zien hoe je alles optimaal benut. Zodat je niet onder het rijden wordt afgeleid door je eigen verkenningen...

Bij deze overstap naar elektrisch rijden zal de Wizzard het zeker ook hebben over het opladen, actieradius en de accuprestaties. De M50 beschikt over een zeer krachtig 80 kWh accupakket. Zelfs met een tamelijk ‘actieve’ rijstijl als de onze goed voor 400 kilometer of meer. Op de zaak of thuis laden kan tot maximaal een uur of zeven duren, er zijn snellere. Onderweg aan de supersnellader is dat een heel ander verhaal, want dan is de BMW in een half uurtje al weer aardig klaar voor honderden kilometers.

Rob van Ginneken

BMW i4 M50. (Foto: BMW)
BMW i4 M50. (Foto: RvG)
BMW i4 M50. (Foto: RvG)
BMW i4 M50. (Foto: aangeleverd)
BMW i4 M50. (Foto: aangeleverd)
BMW i4 M50. (Foto: RvG)
BMW i4 M50. (Foto: RvG)