De Kia EV6. (Foto: aangeleverd)
De Kia EV6. (Foto: aangeleverd)

Kia zakenauto speelt in eredivisie

Auto Zaken

De Koreaanse automobielindustrie neemt wederom grote stappen. Kia draait als een tierelier en lanceert een nieuw elektrisch topmodel. De EV6 is een ruim en technisch geavanceerd businessclass crossover-model en een leuke bochtenpakker. Als totaalpakket misschien wel de meest indrukwekkende aanbieding van dit moment.

Testauto’s komen en testauto’s gaan, maar de nieuwe EV6 springt er toch uit. Zoals recente Tesla modellen – eerlijk is eerlijk – dat ook doen. En bijvoorbeeld Jaguar en Polestar. Even afgezien van zijn uitgekiende elektrische technologie scoort de grote EV misschien nergens een tien, maar wel zo veel hoge cijfers dat hij met lof slaagt. 

Een indrukwekkend totaalpakket dat wat mij betreft de spreekwoordelijke sweet spot raakt met zijn design en rijeigenschappen. Als je de startversie even laat voor wat hij is – een lokker – zit je vanaf dik 50 mille goed met een serieuze actieradius en -uitrusting. Nooit weg nu de fiscale bijtelling voor privégebruik van je zakenauto weer eens is opgeschroefd. 

Wat koop je?

Eerst maar even zijn signalement. Wat de EV6 van veel concurrenten onderscheidt is zijn vooruitstrevende accupakket en bijbehorende aandrijving. Even technisch doen: het modulaire Koreaanse E-GMP platform werkt met een nog redelijk unieke hoog-Voltage-accu en supersnellaadtechniek. Elders is zoiets voorbehouden aan pakweg Porsche Taycan, zijn broer Audi E-tron GT en elektrische top-Mercedes. 

Er staat met het genoemde prijspeil een kloeke en behoorlijk ruime auto op de oprit, met 229 pk, achterwielaandrijving plus het grote 77 kWh batterijpack onder de vloer. Lees: behoorlijk gespierde prestaties en een geruststellend grote range. Saillant detail: hij mag een trailer of caravan van 1,6 ton trekken. Daar zijn er niet veel van.

Kia heeft ook dubbelgespierde versies die als een kogel accelereren, maar ‘onze’ EV6 is rap zat. Hij raffelt de sprint naar honderd in goed zeven tellen af. In alle stilte. De Koreanen kiezen een middenweg waar het gaat om de dynamiek. Hij blijft aardig comfortabel, maar stuurt toch scherp en voorspelbaar, met een lekker direct gevoel op je stuurimpulsen. 

Smaak en luxe

Over smaak valt niet te twisten, maar wat mij betreft oogt hij prima. Een beetje een synthese van Jaguar en Tesla met extra kruiden. Qua formaat nog aardig handelbaar in het verkeer. Niet in de laatste plaats omdat de techneuten hem een handig korte draaicirkel geven en een blik vol camera- en rijhulpsystemen opentrekken. 

Met zijn grote wielbasis en een lengte van bijna vier meter zeventig biedt de EV6 veel zitruimte en een forse bagagebak. Plus een kleine ‘frunk’ bergruimte voorin trouwens. Op de achterbank valt wel op dat de vloer wat hoog is – er ligt een enorm plat accupakket onder de bodem – maar dat stoort niet echt. 

Kia zet een zeer complete auto neer met vrijwel alle mogelijke veiligheids-, dynamische assistentietechniek en ze trekken een blik vol infotainmentsnufjes open. Aparte vermelding verdienen zaken als het highend Meridian audiosysteem met 14 speakers en – iets heel anders - een zeer efficiënte warmtepomp die de klimaatregeling verzorgt. Voor de maatschappelijk bewuste koper bekleden ze de meubels met vegan lederen bekleding. Ziet er goed uit, voelt aangenaam en er zijn dus geen huiden aan te pas gekomen. 

Voorin valt ook meteen de grote zwevende middenconsole op, alias armsteun en daaronder een grote legbak. Slim gevonden, want het geeft steun als je toetsen op het lage deel van het dashboard bedient. 

Cockpitgevoel

Wat ook meteen opvalt zijn de beide enorme beeldschermen die een groot deel van het dashboard en de console bestrijken. Samen meer dan zes decimeter groot. Links is dat een digitaal meterpaneel achter het afgeplatte stuurwiel en daarnaast vind je centraal de multimediacentrale. Handig: je kunt het scherm net als een tablet swipen. Functies schuiven dus. Wel goed te bedienen, maar niet de allersnelste elektronica kennelijk. 

Grappig detail is het bedieningsstrookje onder dat centrale scherm. Met een tikje switcht die van de klimaatregeling naar een heel rijtje andere functies. Het telt allemaal op tot een geavanceerde rijmachine die er goed uitziet, hoogwaardig is afgewerkt en best gewoon een hebbeding is geworden.

De zogenoemde ADAS-rijhulptechniek is dik voor elkaar en bouwt verder op de adaptieve cruise-control en navigatie. Toch even klagen: het systeem klaagt wat erg rap als je het stuurwiel even losjes vasthoudt.

Beurskoersen laden en lossen

Tot slot nog de ‘beurskoersen’ van de elektrische techniek. De Koreanen claimen dat je met de grote 77 kW batterij 528 kilometer kunt rijden, maar dat is als altijd optimistisch. Met vrij koude buitentemperaturen zal je uitkomen op iets tussen de 430 en met een ‘dynamische’ gasvoet zo’n 365 kilometer. Nog altijd niet verkeerd. 

En dan is er ook nog die andere troefkaart: bij een supersnellader kun je hem dankzij dat vooruitstrevende ultrahoog-Voltagesysteem on der de auto (700 Volt in dit geval) in 20 tot 30 minuten weer met energie bijtanken. Goed om te weten: de Koreanen garanderen dat systeem voor minstens 150 duizend kilometer. 

Niet zo boeiend als je hem least, maar prettig om te weten voor de user chooser die de Kia gewoon koopt. De EV6 krijgt zeven jaar garantie mee en dito internationale wegenhulp. Zaken zijn zaken…

De EV6 is er vanaf 44.595 euro. De ‘voltreffer’ is de EV6 Plus vanaf 52.095 euro. Aardige prestaties met een bruikbare range, een goed uitrustingsniveau, veel veiligheid en comfort, plus een top geluidsinstallatie.

Tekst en foto’s: Rob van Ginneken

De Kia EV6. (Foto: aangeleverd)
De Kia EV6. (Foto: aangeleverd)
De Kia EV6. (Foto: aangeleverd)
De Kia EV6. (Foto: aangeleverd)
Afbeelding
De Kia EV6. (Foto: aangeleverd)
De Kia EV6. (Foto: aangeleverd)
De Kia EV6. (Foto: aangeleverd)
De Kia EV6. (Foto: aangeleverd)