Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)
Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)

De harde werkelijkheid achter elektrische auto’s

Auto Zaken

Voor een autojournalist verandert de horizon van het nieuws in een razend tempo. Mobiliteit is the name of the game en bij techniek draait het al lang niet meer om zuigers en cilinders, om het zo maar eens te zeggen. De verhoudingen verschuiven nadrukkelijk. Of toch iets minder dan je denkt? De aandrijftechniek en ‘brandstof’ maken door elektrificatie een revolutie mee, maar tijdens de recente EcoChallenge merkte ik dat je de brochures over de nieuwe generatie EV’s met een minstens zo grote korrel zout moet nemen als die van benzinemodellen.

Consumentenorganisatie AutoBest Europe en partner VinFast reden dagenlang praktijktests met een vijftiental gangbare elektrische auto’s. Heel slim met roterende bestuurders. De resultaten zijn des te opmerkelijker omdat het dus objectieve en harde gegevens zijn. Niet vertekend door de rijstijl van deze of gene.

Leveren de vijftien de beloofde actieradius? Lang niet altijd. De minste kwam zelfs een kwart te kort. Goed nieuws: de Dacia Spring, Kia e-Niro en Hyundai Kona komen wel aardig ver met respectievelijk 98-, 95 en 92 procent van hun beloofde ‘WLTP” actieradius. Compliment waard.Wat ik zelf verbluffend vind is de benodigde energie voor het laden. Kennelijk gaat er tussen de laadpaal en de accu heel wat verloren. De beste (Volkswagen ID.3) scoort redelijk met een kleine 6 procent extra en de hekkensluiter is de Honda-e met 27 procent extra. Onverwachte extra kostenpost van zes, zeven euro dus. Intrigerend detail.

Positief nieuws is het feit dat ‘we’ niet zo bang hoeven te zijn om met een leeggereden EV stil te vallen. Er zijn grenzen natuurlijk, maar alle 15 auto’s hadden met de ‘energiemeter op nul’ nog een aardige range beschikbaar. De beste drie zijn de Nissan Leaf, Honda-e en de Dacia Spring met respectievelijk ruim 37, 32 en 31 kilometer ‘leven na de baterijdood’. De VW ID.3 en Cupra Born sluiten de rij maar wel met nog altijd 14 kilometer verborgen reserve. Het energieverbruik om te rijden? Daar blijkt de eenvoud van de Dacia Spring tevens een troefkaart. Hij is de energiezuinigste met 8,25 kilometer op een kWh. Hou dat maar eens naast de hekkensluiter Nissan Leaf: 5,5 kilometer op een kWh.De testgegevens zijn heet van de naald, dus ik zal er een andere keer nog eens dieper in duiken. EcoChallenge blijkt een bron van belangwekkende informatie!

Rob van Ginneken,
Autojournalist