De nieuwe Ioniq 5. (Foto: Ioning)
De nieuwe Ioniq 5. (Foto: Ioning)

Ioniq 5: Noem het een ‘Model E’…

Auto Zaken

We hebben al eens vastgesteld dat Tesla zijn koersbepalende positie langzaam maar zeker kwijtraakt. Niet dat er wat mis is, maar andere en grotere autoconcerns maken een inhaalslag. Een van de meest indrukwekkende spelers is de Koreaanse industrie. Zo zet de nieuwe Ioniq 5 – zustermerk van Hyundai – een mijlpaal waar het gaat om techniek, design en rij-eigenschappen.

In de wereld van de elektrische auto wordt veel gesproken over geavanceerde accutechniek en supersnel laden. In de praktijk zijn er maar weinig die daadwerkelijk boter bij de vis leveren. Porsche is een voorbeeld, en de gesoigneerde Mercedes EQS. Maar daar hangt dan natuurlijk een vet prijskaartje aan. Gelukkig kun je ook minder ‘begrotelijk’ met de techniek van de toekomst rijden. De Koreaanse automerken nemen die stap namelijk nu al. 

Laten we het allemaal niet te technisch maken, maar kort komt het erop neer dat zij onder de vloer een accupakket inbouwen dat op 800 volt werkt. Ongeveer het dubbele van de modale elektrische auto. Dat biedt voordelen op het gebied van de krachtsontplooiing onder het rijden, maar zorgt er tevens voor dat energie terugwinnen bij afremmen beter werkt. 

De allergrootste troefkaart is het feit dat een Ionig 5 klaar is voor de hypersnelladers die in toenemende aantallen langs de wegen verschijnen. 

Het is de elektrische toekomst, zogezegd. Voor de kenners: hij kan 350 kilowatt opslorpen. Twee, drie keer modaal zogezegd. Binnen tien minuutjes kun je dan weer een paarhonderd kilometer rijden. Dat is precies waar je op termijn in de elektrische wereld naartoe wilt om bijvoorbeeld met een of twee koffiepauzetjes van een kwartier of haf uurtje richting vakantie in Zuid-Frankrijk te zoeven. 

Vinkje voor mogelijkheden

Hoe vaak je moet laden hangt er zoals altijd vanaf hoe snel je rijdt en welke uitvoering je kiest. De normale (58 kWh accu) staat te boek voor 381 kilometer range. Reken in de praktijk op rond de pakweg 330 kilometer. Met de opgewaardeerde uitvoering (73 kWh accu) noteerden we dik 400 kilometer. Zoals meestal is dat net dus minder dan de 481 kilometer die de officiële (WLTP) testen en brochures beloven. Dat is zeker niet verkeerd, want ons hele land is daarmee ‘uit en thuis’ te bestrijken. Bovendien was de rijstijl gewoon ‘vlot’.

We zetten dus een positief vinkje bij de range en een uitroepteken bij de laadsnelheid. Naar onze smaak mag je zelfs verder gaan. De Ioniq 5 is een van de belangrijkste elektrische auto’s die dit jaar worden gelanceerd en maakt de overstap van brandstof- naar elektrisch rijden makkelijker. Zeker voor zakelijke rijders, want een startprijs van dik 43 mille zal voor doorsnee privérijders aan de straffe kant zijn. Ook al is het echt een prima gezinsauto ook. En tja, de kilometerkosten konden overall wel eens verrassend meevallen.

Nu we het over prestaties hebben, kan er nog een positief vinkje worden gezet. De Ioniq krijgt altijd een topsnelheid mee van 185 kilometer per uur en laat zelfs in zijn basisversie de meeste auto’s bij een verkeerslicht soepeltjes achter zich. Nul naar honderd in 8,5 seconden en in de topversie zelfs binnen goed vijf tellen. Die laatste heeft dan ook vierwielaandrijving, gebaseerd op twee motoren en een pák extra power (305 pk). 

Mag best wat minder zijn

Zelf zouden we eerder voor de normale variant kiezen. Die heeft standaard achterwielaandrijving en laat zich zodoende lekkerder – lees: vlot en beheersbaar - een bocht om zetten. En hij weegt natuurlijk een slag minder. Met minstens 170 pk en een enorme trekkracht van 350 Nm ben je prima bediend.

Bij de Ioniq 5 kiezen de ontwikkelaars voor een zachter veerkarakter. Hij verliest daardoor wat stuur-scherpte, maar het is een kniesoor die er op let. Je krijgt comfort terug. Ook de zitmeubels zijn voor- en achterin zeker op langere ritten afgestemd. 

Een andere praktische overweging die soms zwaar meetelt: de trekauto talenten. Dit is een EV die niet van een aanhanger schrikt, want hij mag altijd 750 kilogram trekken en in de sterkere versies zelfs 1.600. Indien nodig kun je op locatie trouwens 230 volt uit de auto betrekken, via een speciale wandaansluiting bij de achterbank. Ook daarmee onderscheiden de Koreanen zich. Er is – handig - een elektrisch uitklapbare trekhaak leverbaar. 

Reizen

Over reizen gesproken: zijn bagageruimte is fors, maar helaas wel met een hoge laadvloer. Iets meer tillen dus. Onder de motorkap vooraan vind je nog een kleiner ‘frunk’ bergvak waar in de praktijk de laadkabels liggen.

In- en uitstappen gaat soepel door de grote en wijd opendraaiende deuren en natuurlijk helpt zijn wat hogere bouw dan mee. Wel zo prettig. De deurhandgreepjes klappen bij het op afstand openen (en wanneer de auto je sleutel dichtbij signaleert) wat naar buiten, om bij het wegrijden weer aerodynamisch weg te zinken. 

Je stapt binnen in een opvallend ruime cabine en kijkt vervolgens uit over een bijna futuristisch dashboard met twee digitale beeldschermen. Die staan ‘vrij’ opgesteld en zijn goed overzichtelijk. Het past allemaal prima bij de moderne hoekige designlijnen van de auto. Daar kun je qua looks bovendien naar smaak mee spelen. Bijvoorbeeld in wit springt de auto er echt als gedurfd uit, maar in donkere en meer gesoigneerde kleuren oogt hij chique.

De Ioniq 5 biedt de ruime en geavanceerde veiligheids-, connectiviteit- en comfortuitrusting die je in zo’n toekomstgerichte zakenauto verwacht. De geluidsinstallatie zorgt intussen voor een heel behoorlijke muziekbeleving. Ook een zogenaamde HUD met op de ruit geprojecteerde augmented reality informatie over de route recht voor je neus in de kijklijn is een optie. Op de fysieke bediening valt weinig af te dingen en ook gesproken commando’s zijn aardig precies bruikbaar.

Kortom: met stip genoteerd als je autobudget geen exotische uitstapjes toestaat. Zelfs de topversie met alles erop en eraan blijft trouwens onder de 60 mille.

Rob van Ginneken, autojournalist

De nieuwe Ioniq 5. (Foto: Ioning)
De nieuwe Ioniq 5. (Foto: Rob van Ginneken)
De nieuwe Ioniq 5. (Foto: Rob van Ginneken)
De nieuwe Ioniq 5. (Foto: Ioning)
De nieuwe Ioniq 5. (Foto: Ioning)