Selma en Michel: “We investeren als ondernemers gezamenlijk fors om Duin en Almere op de kaart te zetten. De Publiekprijs werkt daarbij absoluut ondersteunend.
Selma en Michel: “We investeren als ondernemers gezamenlijk fors om Duin en Almere op de kaart te zetten. De Publiekprijs werkt daarbij absoluut ondersteunend." (Foto: Fred Rotgans)

‘Met het winnen van de Publieksprijs was de cirkel rond. Vandaar mijn emotie’

Algemeen

Passie voor waar je mee bezig bent, een duidelijke visie hebben, durf tonen, innovatief handelen en creativiteit etaleren. En waardering én de gunfactor hebben van Almeerders. Dat lijken de ingrediënten te zijn geweest voor het winnen van de Publieksprijs door ondernemersechtpaar Selma van Duinen (42) en Michel Wezenberg (46) van het trendy MINT. coffee icecream cakes in Almere Duin.

De zaak is vermaard om excellente koffie, ijs, gebak en chocolade van hoge kwaliteit te serveren; gemaakt door ambachtelijk werkende leveranciers als Ferrari, Holtkamp, Willem-pie, TOUT, New York Cheesecake en Royal Baklava. De welverdiende honorering werd uitgereikt tijdens de Onderneming van het Jaarverkiezing, verleden maand bij VIEW.

‘Veiligheid voor alles en iedereen om mij heen werd mijn levensmotto’

“Ik moest even een traantje wegpikken. Met het winnen van deze prijs was de cirkel rond. Vandaar mijn emotie”, opent Selma. “We hebben zoveel meegemaakt, op middelbare leeftijd toekomstbepalende beslissingen genomen en met z’n tweeën weloverwogen een carrièreswitch gemaakt.” En haar ontroering onderstrepend: “Ik was een probleemkind, kwam uit een onveilig nest, met alle respect voor mijn ouders die echt hun best hebben gedaan. Ik kon in Almere niet meer naar school en ging naar Hilversum. Ik ben niet voor niets de therapeutische kant opgegaan, veel heling aangegaan om te doorbreken dat mijn kinderen niet zou gebeuren wat mij is overkomen. Veiligheid voor alles en iedereen om mij heen werd mijn levensmotto.”

Michel komt van oorsprong uit de installatietechniek, Selma had, geboren uit haar getekende verleden, een succesvol draaiende praktijk. Deze was gericht op trauma, rouw,  relatie- en familietherapie. “In die tijd ontdekte ik mijn ondernemingsvaardigheden. Je merkt gaandeweg waar je van nature goed in bent. Daar kreeg ik energie van. Daar wilde ik wat mee. Met mijn man heb ik overlegd. Ik wilde wat anders doen. Michel werkte in loondienst. Hij koos aanvankelijk voor zekerheid, maar we zijn samen dit avontuur aangegaan. Hij stond er ook voor open.”

Rasechte Almeerders

Het duo is rasechte Almeerders. Selma is een Stedenwijkkind, Michel groeide op in de Bouwmeesterbuurt. Na een noodgedwongen uitstap naar Lelystad hunkerden beiden weer naar Almere. Michel: ‘We werden ingeloot voor woonruimte in Almere. Na achttien jaar weer ‘thuis’. Nu wonen we vijf jaar in Poort. Sinds twee jaar op loopafstand van de zaak.”

En toen de stap naar ondernemerschap. Selma: “In Poort zagen we potentie. In coronatijd zijn we in 2021 met geen enkele ervaring in de horeca gestart. We liepen hier in de rondte, een prachtig gebied in ontwikkeling. De woontorens stonden nog in de steigers. Deze locatie was een geraamte. Ook Havanna was er nog niet. Ik zei tegen Michel: ik heb hier een goed gevoel over. Zullen we de uitdaging aangaan? We zaten middenin de tweede lockdown. We zagen dit gebouwd worden. Het bestemmingsplan zag er toekomstbestendig uit. Doen! Door de verkoop van onze eerdere woning hadden we wat startkapitaal.”

‘Over de brug’

Waarom een zaak als MINT. in Duin opstarten? Dat verklaart Selma helder en duidelijk. ”We woonden al in Poort. We zagen in deze branche lokaal veel vraag, weinig aanbod. Als ik ergens koffie wilde gaan drinken, ging ik - zoals échte Almeerders dat zeggen - ‘over de brug’, naar Muidenberg, Amsterdam, Naarden of het centrum. Eigenlijk is Poort een beetje on-Almeers. Maar het ons-kent-ons gevoel is hier bijzonder. Het is een hechte community.” De naam MINT. vraagt om uitleg. Michel: “MINT. is een Engels woord om iets stoers, positiefs of waardevols aan te duiden. Vandaar.”

Toekomstplannen en ambities hebben Selma en Michel overduidelijk. Eensgezind: “We investeren als ondernemers gezamenlijk fors om Duin en Almere op de kaart te zetten. De Publiekprijs werkt daarbij absoluut ondersteunend, we zijn enorm trots op deze prijs met dank aan de velen die op ons gestemd hebben.”