Afbeelding
AlmereZaken

Column AutozakenKnuppel in het hoenderhok

Algemeen

PvdA Tweede Kamerlid Jan Vos heeft de knuppel in het hoenderhok gegooid door te roeptoeteren dat er over tien jaar alleen nog elektrische auto’s verkocht mogen worden en dat in 2030 de auto met verbrandingsmotor helemaal van de weg verdwenen moet zijn.


Je kon op je vingers natellen dat hij daar uit verwachte hoek (VVD en autobranche) hevige kritiek op zou krijgen en dat hij daar, ook niet echt verrassend, de handen voor op elkaar zou krijgen van milieuorganisaties. Nu wordt de soep doorgaans niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Maar het is toch wel verrassend dat een afgezwakte motie, die het kabinet oproept om te streven naar verkoop van louter emissieloze (nieuwe) auto’s in 2025 maar geen verbod van verkoop van auto’s op fossiele brandstof, werd aangenomen in de Tweede Kamer. Dit tot groot ongenoegen van minister Kamp en zijn partij (VVD), die vindt dat de motie in strijd is met het Energieakkoord, waarin staat dat pas in 2035 moet worden gestopt met de verkoop van benzine- en dieselauto’s.
Is dit een onrealistisch plan van Vos ? Naar mijn mening wel. Wij leven in Nederland namelijk niet op een eiland en moeten dit soort zaken Europees regelen anders leidt het tot grote marktverstoringen. Het ligt voor de hand dat politici uit belangrijke auto-producerende landen als Duitsland, Frankrijk en Italië hard op de rem zullen trappen. Die zullen de belangen van hun auto-industrie met hand en tand verdedigen. Nog los van de belangen die zij hebben, is de EU natuurlijk bovendien een heel log orgaan. Kijk alleen maar naar de discussie in Europa aangaande de CO2-grenswaardes van nieuw verkochte voertuigen. Er ligt maar één grenswaarde vast, namelijk 95 gram CO2 per kilometer voor 2021. Over de CO2-normen na 2021 moet de discussie nog beginnen. Het is volgens RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck dan ook volslagen irreëel om te veronderstellen dat de stap van 95 naar 0 gram CO2 in vier kalenderjaren is te maken. Van Eijck pleit dan ook voor het tijdpad dat is vastgelegd in de Energienota (2035).
Maar dat vind ik te weinig ambitieus. Er worden op dit moment grote stappen gemaakt in de ontwikkeling van batterijen, die bovendien ieder jaar twintig procent goedkoper worden. Met dit tempo wordt een elektrische auto binnen een aantal jaren goed betaalbaar. Vorig jaar constateerde ik tijdens mijn bezoek aan de Tokyo Motor Show (zie column decembernummer ) al dat de ontwikkeling van brandstofcelauto’s in een stroomversnelling is geraakt. Haastige spoed is zelden goed, maar een beetje vaart mag er wel in.

Hans van Sunder

Autojournalist
HvS Publiciteit
hvsunder@gmail.com