John Bes. (Foto: Mona Alikhah)
John Bes. (Foto: Mona Alikhah)

Sterker uit coronatijd

Column

Het is alweer 3,5 maand geleden dat de wereld op slot ging en daarmee ook het voetbal compleet stil kwam te liggen. De impact hiervan hebben we aan den lijve ondervonden. Als ‘youngest kid in town’ waren wij altijd al een club die bruiste van enthousiasme en ambitie. Nu was de uitdaging om onze drive ook in de voetballoze periode vast te houden en Corona geen excuus te laten zijn om doelen naar beneden bij te stellen.

 Op de rand van het ‘Corona seizoen 19/20’ en het nieuwe seizoen 20/21 is de voorzichtige conclusie dat we heel aardig in die opzet zijn geslaagd. De afgelopen periode heeft ons een hoop nieuwe inzichten opgeleverd. Zo werd de meerwaarde van de businessclub in een voetballoze periode extra onderstreept. In dagelijkse nieuwsbrieven hebben wij onze partners op de hoogte gehouden van alle (positieve) ontwikkelingen rondom de club en continu benadrukt wat er allemaal wél kan in Almere in het algemeen en bij onze businesspartners in het bijzonder. Als steuntje in de rug, om verbindingen te leggen of gewoon als welkome afleiding van alle negatieve berichtgeving.

Tevens gebruiken we de coronaperiode om af te spreken met alle businesspartners. Niet via online video-calls, maar gewoon persoonlijk. In deze gesprekken hebben we afgetast wat we nu voor onze sponsoren kunnen betekenen, maar ook hoe we met elkaar omgaan in het nieuwe seizoen dat vooralsnog omgeven is met onduidelijkheid. Het mag duidelijk zijn dat wij er alles aan doen om publiek en sponsoren zo snel, massaal én veilig mogelijk weer op de tribune van het prachtig verbouwde Yanmar Stadion te krijgen. En zolang dat niet kan blijven we op zoek gaan naar wat wél kan en zorgen wij voor een goedgevulde activiteitenagenda, zodat contactmomenten gegarandeerd zijn.


Door deze proactieve benadering is de tijd voorbij gevlogen. Wij hebben enorm veel energie gekregen van de gesprekken met de uitsluitend positieve sponsoren. Het feit dat zij nagenoeg allemaal aangeven de club trouw te willen blijven en begrip hebben voor de onzekere situatie waarin de club verkeert, werkt voor ons als doping en zorgt ervoor dat we nog harder gaan rennen voor de belangen van onze businesspartners en daarmee de ambities van de club.

Ik ben ervan overtuigd dat wij sterker uit de coronaperiode komen dan dat we erin zijn gegaan. Daarmee zullen we normaal gesproken onze concurrentiepositie hebben verstevigd en daarmee hebben we een basis gelegd voor het behalen van onze doelstellingen. Ondanks, of misschien wel dankzij, een lange voetballoze periode.  

John Bes
Algemeen directeur Almere City FC