Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)
Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)

Harde herstart voor de autowereld

Auto Zaken

Columnist Hans van Sunder heeft zijn pen neergelegd om het zonder twijfel niét rustiger aan te doen. Ik schat dat wandel- en golfschoenen regelmatig worden aangetrokken. Het is hem als gewaardeerd en vele jaren bevriend collega zeer gegund.

Het moment heeft een zekere symboliek. Mijn eerste column komt op een moment dat de autowereld een nieuw boek hoofdstuk openslaat. De revolutie draait op het oog om elektrificatie, maar speelt zich in feite vooral op industriële schaal af. Een strategisch herstart. Nieuws rond overnames, fusies, consolidatie, samenwerking en terugtrekkende bewegingen is aan de orde van de dag. Dat gebeurt tegen de achtergrond van opkomende start-ups en onder de slagschaduw van automobielambities bij tech-giganten als Apple.

Juist die opmars van ‘makkelijker’ te produceren elektrische mobiliteit verlaagt de drempel voor nieuwe spelers. En wat ‘Apple & Co’ betreft: auto’s zijn letterlijk steeds meer rijdende en communicerende computers. Terwijl ‘data’ volgens kenners het nieuwe verdienmodel van de toekomst vormen. Zoals dat bij de smartphone al zo is. Een miljarden business.

Hoe hoog de druk oploopt wordt treffend geïllustreerd door de oprichting van Stellantis. Dat haar brievenbushoofdkwartier overigens in Amsterdam heeft. Wie, zegt u? Neem van mij aan dat we er allemaal mee te maken krijgen. Je hebt het immers over een samengaan van de PSA Groep met die van het Italiaans-Amerikaanse FCA. De vierde grootste autoproducent ter wereld daardoor, met veertien klinkende automerken plus talloze andere activiteiten.

Ze vergroten hun overlevingskansen door samen op te trekken. Schaalgrootte is de sleutel. Profiteren van gezamenlijke inkoop en R&D, het delen van de kostbaarste componenten en motoren, gestroomlijnde distributie en wat ze eufemistisch ‘nieuwe services’ noemen. Ook wel ‘online-sales’. Denk aan abonnementsconstructies, deelauto- en private lease providers en de andere al aangestipte nieuwe verdienmodellen. Het heeft de toekomst.

De rol van autobedrijven verandert. Hoe precies hangt nog boven de markt, maar zoals Aigline James, directeur Groupe PSA Nederland zegt: “Als fabrikant zien we zeker de noodzaak van een dealernetwerk. De meeste klanten willen een auto zien en testen. Dealerbezoek is essentieel en dat geldt natuurlijk ook voor de rol bij de aftersales.”

Interessante tijden. Voer voor heel wat toekomstige columns!

Rob van Ginneken
Mobiliteitsjournalist