Afbeelding
AlmereZaken

Multinational Antalis opereert in vijf continenten

Interviews

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker in packaging 

Het was het eerste bedrijf dat zich op bedrijventerrein de Stichtsekant aan de A27 vestigde, en inmiddels is Antalis Benelux al vele jaren meer dan tevreden met haar Europese distributiecentrum in Almere. Het bedrijf dat zich richt op papier, verpakkingsoplossingen en visuele communicatie mag zich de grootste leverancier van Europa noemen. Maar de tentakels reiken verder dan Europa; dankzij een Japanse overname opereert de firma nu op vijf continenten. 

Ze hadden de eer om de eerste paal te slaan op bedrijventerrein Stichtsekant, en inmiddels is het distributiecentrum van Antalis niet meer weg te denken uit Almere. Antalis is een distributeur in papier, visuele communicatiemiddelen en verpakkingsmaterialen. En een grote speler op de markt. Met wereldwijd 115 distributiecentra, 4700 werknemers, 115.000 klanten in 39 landen en ruim 12.000 leveringen per dag mag Antalis gerust een van Almeers grootste ondernemingen genoemd worden.

Almere 

Het bedrijf heeft een bijzondere band met Almere en gelooft in een toekomst die zich richt op duurzaamheid en creativiteit. Muriël Knippers, Communication Manager Benelux, vertelt waarom Almere zo belangrijk is voor Antalis, maar zeker ook andersom: “In de beginjaren was met name papier de belangrijkste tak. Maar we zien steeds meer dat de digitalisering en de verpakkingen een grotere rol gaan spelen. Papier heeft een hele nauwe band met de verpakkingsmaterialen en met de overname van Dekker Packaging heeft Antalis een voet aan de grond gekregen als het gaat om de markt van verpakkingen. En dan zowel met verpakkingsmaterialen zelf, maar ook met verpakkingsmachines.”

Wereldwijd 

Knippers vervolgt: “Afgelopen jaar zijn we zelf ook overgenomen door Kokusai Pulp & Paper Co. (KKP), een Japanse onderneming. We maken nu deel uit van een wereldwijde distributie- en handelsgroep in de sectoren Papier, Packaging en Visuele Communicatie, die ook actief is op het gebied van recycling. Duurzaamheid gaat een steeds belangrijkere rol spelen. Doordat KKP een Europees bedrijf zocht, en dit vond in Antalis, hebben we nu een aanwezigheid op vijf continenten met een pro forma omzet van meer dan 5 miljard euro. Daar zijn we heel blij mee, dat wij als onderneming juist deze takken kunnen voortzetten.”

Warehouse 

Ondanks de groei van Antalis, voldoet het distributiecentrum in Almere nog steeds aan de voorwaarden die in het begin al golden. “We zochten een goed bereikbare plek, waar we echt de ruimte hadden om uit te breiden, maar tevens ook een warehouse neer konden zetten. Antalis Benelux heeft ook nog een vestiging in Mollem, vlakbij Brussel. Voorheen was daar ook een warehouse, nu is dat overgegaan in Almere, waarmee we ook onze Belgische klanten bedienen.

We hebben hier ruimte genoeg, namelijk ruim 27.000 vierkante meter. Die ruimte is een enorm pluspunt voor ons. Net als de bereikbaarheid voor vrachtwagens, die heel prettig is. Op dit moment werken er ongeveer 150 mensen op de locatie in Almere, dus het is een flink aantal. Enige nadeel is wel dat we soms wat ver van Almere zelf afzitten, je haalt niet zomaar even een broodje om de hoek. Maar we merken wel dat er steeds meer ondernemingen op het bedrijventerrein komen en dat daarmee ook steeds meer gefaciliteerd wordt. Ook het openbaar vervoer hier op het terrein is belangrijk, omdat we mensen hebben die in ploegen werken en niet te ver van de bus kunnen afzitten. Maar ik verwacht dat dit allemaal nog wel goed opgelost gaat worden. Zeker ook nu de Lidl hier met een groot distributiecentrum komt.”

Duurzaamheid 

Ook speelt duurzaamheid een steeds belangrijkere rol bij Antalis. Knippers legt uit: “Duurzaamheid is eenvoudigweg de toekomst, ook bij ons. En daar zetten we nu al heel sterk op in. Dat doen we met veel nieuwe producten, veel nieuwe verpakkingen en een groot assortiment recycled papier. Maar we gaan ook verder dan dat en werken graag mee aan lokale initiatieven. Om de Almeerse wateren bevaarbaar te houden is maaien noodzakelijk. Het verwijderen van waterplanten is kostbaar en de vraag was direct: kunnen waterplanten ook iets opleveren? In Waterplantenpapier zijn Almeerse waterplanten verwerkt en is daarmee een perfect voorbeeld van het duurzaam inzetten van bronnen. De planten zijn duidelijk zichtbaar in het papier waardoor uw drukwerk direct voorzien wordt van een milieuvriendelijke uitstraling. Antalis houdt jaarlijks ook een Green Week, waarbij een week lang extra de focus ligt op alle milieuvriendelijke producten welke Antalis verkoopt. Doormiddel van nieuwsbrieven, social media posts en artikelen op de website worden klanten geïnformeerd over groene alternatieven. Zo werken we graag mee aan lokale initiatieven zoals het waterplantenpapier, Antalis Think Green. Dit papier is gemaakt van Almeerse waterplanten. En de milieubelasting is daardoor minimaal. Ook restaurant Librije heeft een door ons gemaakte menukaart, met papier gemaakt van kruiden. Er zijn zoveel mogelijkheden om goed voor het milieu te zijn en ik ben trots dat we hierin echte voorlopers zijn.”

Meer informatie is te vinden op www.antalis.nl