Arjan van den Boom. (Foto: Mona Alikhah)
Arjan van den Boom. (Foto: Mona Alikhah)

Hoe motoren van Arjan van den Boom de wereld veroveren

Interviews

Wie op bedrijventerrein De Vaart rijdt, zou niet denken dat in één van de bedrijfspanden een bedrijf wordt gerund dat regelmatig contacten heeft met Hollywood. Toch is dat het geval bij Ironwood Custom Motorcycles, het bedrijf van Almeerder Arjan van den Boom. Zijn customized motoren zijn niet alleen bekend in Nederland, zelfs Hollywoodsterren rijden op de door hem omgebouwde motorfietsen. “Ik heb van mijn hobby mijn werk kunnen maken, maar dat het zo’n succes zou worden, had ook ik niet durven dromen. Toch blijft elke motorfiets voor mij even belangrijk, of hij voor Jantje uit Brabant is of voor Ben Affleck uit Hollywood.”

Tekst: Berlinda Hendrikse, foto’s: Mona Alikhah

Op het Instagram-profiel van Arjan van den Boom zijn niet alleen de mooiste foto’s van glimmende motoren en de vele tattoo’s op brede armen te zien, maar ook het duizelingwekkende aantal volgers: 264.000 in totaal. Het geeft een indruk van hoe bekend en populair de motor-customizer wereldwijd is. En dat allemaal vanuit zijn werkplaats op De Vaart, waar hij pas een paar jaar geleden voor zichzelf begon.


Vader

De motorliefde begon allemaal al ver voordat voordat Van den Boom zelf motor mocht rijden. “Ik was gewoon als kind altijd aan het knutselen, aan het schroeven, dingen uit elkaar aan het halen. En dan weer in elkaar zetten, maar dan net op een andere manier, zodat het beter werd, mooier werd. Ik denk dat het genetisch is bepaald. Mijn vader was ook zo technisch, gecombineerd met die creativiteit die ik ook heb, en ik zie nu aan mijn zoon Nolan van 3 dat hij er ook al mee begint. Prachtig om te zien, hoe geboeid hij kan bezig zijn met iets.” De ogen van Van den Boom gaan glimmen als hij over zijn zoon spreekt. Maar als hij over zijn inmiddels overleden vader spreekt, klinkt er nog steeds gemis door in zijn stem. Want wie het verhaal van Van den Boom hoort, hoort ook direct dat zijn vader een rode draad speelt in zijn leven. Het vrij plotselinge overlijden van zijn vader een aantal jaren geleden was voor Van den Boom de grootste motivatie om eigen ondernemer te worden en te stoppen met zijn baan in loondienst.


Almere

“Ik kom niet uit een ondernemersfamilie, integendeel zelfs. Niemand bij ons is ondernemer, ook mijn vader was dat niet. Maar hij werkte wel in de auto- en motorbranche, was veel op reis. Oorspronkelijk komen we uit Brabant, maar omdat mijn vader een baan kreeg in Amsterdam, besloten mijn ouders te verhuizen naar Almere. De reistijd was anders te lang. Ik was toen een jaar of 15, misschien 16 en zat op de mavo. Ik vond het verschrikkelijk dat ik naar Almere moest. Wat moest ik zover weg van mijn vrienden? Dat is nu gelukkig anders. Want Almere is juist geschikt als ondernemer: voldoende ruimte en de prijzen zijn een derde van wat ik in Amsterdam zou betalen. En een proefritje is hier makkelijker gemaakt dan op de Amsterdamse Ring.”


Arjan van den Boom in zijn werkplaats. (Foto: Mona Alikhah)

Hobby

In Almere begon Van den Boom met het opknappen van brommers. “Ik was altijd aan het sleutelen. Brommertjes opvoeren, opknappen, cooler maken, beetje pimpen En die verkocht ik dan weer door. Toen vond ik dat nog lastig soms, omdat ik wel gehecht raakte aan een brommer. Maar het leverde me ook toen al geld op, waardoor ik steeds mooiere brommers en auto’s kon opkopen.” Toch overwoog de latere ondernemer destijds nog niet om van zijn hobby zijn werk te maken. Zijn doel was om in het leger te gaan, bij de mariniers. “Ik kwam weliswaar goed door de toelatingstesten heen, maar defensie had op dat moment ook een aanmeldstop. Daarom koos ik toch voor het bedrijfsleven, natuurlijk wel in de automotive branche.erschillende banen volgden elkaar op. 

Toen zijn vader in 2015 ziek werd, was Van den Boom teamleider bij Mitsubishi. “We hadden met de familie net plannen gemaakt om een fietsreis te gaan maken in Vietnam toen mijn vader de diagnose hersenkanker kreeg. Naar Vietnam ging niet meer, maar ook Zuid-Afrika, ons alternatief of zelfs Spanje zat er niet meer in, zo snel ging hij achteruit. Uiteindelijk zijn we nog wel naar Drenthe gegaan. Mijn vader is binnen drie maanden na zijn diagnose overleden. Ik was daar kapot van. We hadden zo’n fijne band, mijn jeugd was geweldig en nog steeds deden we als familie, ook met mijn broer en zijn gezin, heel veel samen. Ik voelde, ook door het overlijden van mijn vader, dat mijn werk niet meer genoeg voldoening gaf. Eerst ben ik een dag minder gaan werken, en een functie naar beneden gegaan op mijn verzoek. Zo probeerde ik meer tijd voor mijn passie te maken. Maar het was niet genoeg. Ik wilde meer. Dat gevoel werd steeds sterker en een paar jaar geleden heb ik de stap genomen.”

Keerpunt

“Het overlijden van mijn vader is voor mij een keerpunt geweest. Ik werd me er bewust van dat het leven snel gaat en dat de dood ook snel kan komen. Mijn vader was pas 63 toen hij overleed. Dat kan ons allemaal overkomen. Daarom is het zo belangrijk om te doen waar je gelukkig van wordt. Na zijn overlijden is er zoveel veranderd. Ik ben voor mezelf begonnen, maar ook mijn meer dan 40 tattoo’s heb ik pas na zijn dood genomen. Het leek wel alsof ik toen pas ten volle ben gaan leven. En dat geldt ook voor hoe ik mijn bedrijf ben gaan runnen, vol er tegenaan. Met werkdagen die weliswaar om 10 uur in de ochtend pas beginnen, want ik wil eerst ontbijten met mijn vriendin en zoon, maar vaak wel tot laat doorgaan. Ook in het weekend. Ik sta altijd aan.”

Ik maak kunstprojecten op twee wielen

Van den Boom richt zich direct na het opstarten van Ironwood Custom Motorcycles vol op Social Media. Met name op Instagram, om zo, in eerste instantie, Nederland en later ook de rest van de wereld te laten zien wat hij maakt. “Voor mij werkt dit. Het is mijn visitekaartje, mijn creativiteit en het is mijn klantenbinding. Ook ik ben begonnen met 10 volgers, toen werden het er 100, toen 1.000, daarna 5.000 en nu heb ik 264.000 volgers over de hele wereld. Daar ben ik trots op. Ik doe ook alle posts op Instagram zelf, de foto’s worden gemaakt door mijn vaste fotograaf Paul van Mondfrans Linde´n. Want ik wil mijn eigen visitekaartje zijn. Ik heb tatoo’s, ik houd van een bepaalde stijl. Dat is ook te zien op mijn Instagram.”

Toegankelijk

“Maar ik probeer ook soms wel iets van mijn zachtere kant te laten zien, want ik ben ook gewoon een aardige jongen uit Almere. Dus het moet ook weer niet teveel badass worden, want ik wil ook toegankelijk zijn. Het belangrijkste is het contact dat ik daar heb met met klanten en potentiële klanten, daar wil ik bovenop zitten. Tot frustratie van mijn omgeving soms, want dan zit ik weer met mijn mobieltje aan tafel of tijdens een gesprek met iemand ondertussen ook een berichtje op Instagram te beantwoorden. Maar het is mijn werk, en dat hoort er ook bij.”Het grote voordeel van werken met Instagram is tweeledig, zegt Van den Boom. “Ten eerste hoef ik nooit op zoek naar klanten, ze melden zich allemaal zelf bij mij aan. En het tweede voordeel is dat ik met Instagram direct een wereldwijd bereik heb. Zo is mijn bedrijf via via, bij motorliefhebbers uit de hele wereld onder de aandacht gekomen. Te gek, want dat levert me geweldige klanten op.”

Hollywood

“De meeste namen van bekende mensen die op mijn motoren rijden mag ik niet noemen helaas. Vaak wordt dat in de koopovereenkomst opgesteld, omdat ze ook met andere bedrijven contracten hebben. Maar mijn motoren komen overal terecht, ook bij bekende sterren met soms echt miljoenen volgers. Voetballers, scheidsrechters, F1-coureurs, acteurs, muzikanten en basketballers. Iemand die ik wel bij naam kan noemen is bijvoorbeeld de Batman-acteur Ben Affleck. Dat is toch helemaal te gek, dat hij op een motor rijdt die door mij is gecustomized?”De ondernemer vertelt dat het volledig strippen en weer opbouwen van een motor gemiddeld tussen de vijf en zeven maanden in beslag neemt. “Soms heeft iemand zelf al een motor, die we gaan aanpassen, of anders koop ik zelf een geschikte motor. Ik werk nu alleen nog op bestelling, dat moet ook wel, want vroeger ging het om kleinere bedragen, maar nu is bij het ontleden en pimpen van een motor naar de smaak van de klant algauw een bedrag tussen de 25.000 en 60.000 euro gemoeid. Dat is dan wel inclusief btw,” grapt Van den Boom.

Benieuwd wie mijn eerste motorklant in Almere wordt

Het kenmerkt de Almeerse ondernemer. Hij praat snel en veel en wisselt zijn gedrevenheid in woorden af met grappen en unieke anekdotes. “Ik zeg wel eens dat ik kunstprojecten op twee wielen maak. Zo voelt dat. Maar het betekent ook dat ik perfectionistisch ben in mijn creativiteit. Ik werk in principe alleen, maar heb wel een paar jongens die ik als zzp’er regelmatig inhuur. Dat ik geen mensen in dienst heb, is een zakelijke keus. Minder risico, want als er wat gebeurt, komen de kosten niet bij mij. Net als dat ik nu alleen nog maar motoren in opdracht aflever. Toen ik begon, was verkopen de laatste stap. Nu heb ik dat omgedraaid, dat zorgt voor minder risico, want de motor is al verkocht.”

Droom 

Dit jaar kon ik vanwege corona minder naar Amerika reizen, maar dat trekt straks ongetwijfeld weer aan. Dan begint het motorseizoen weer en hopelijk ligt corona dan grotendeels achter ons. Maar weet je wat het gekke is? Ondanks dat ik graag reis en het te gek vind om een motor te customizen voor iemand die 8 miljoen volgers heeft, toch is elke klant voor mij even belangrijk en elke motor even bijzonder. Als ik de klant gelukkig kan maken en een prachtig product aflever, waarbij elk schroefje is losgehaald, elk boutje is los geweest, alles opnieuw is gelakt en aangepast, dan glim ik van trots. En weet je wat ik echt leuk zou vinden? Ik heb van alle motoren die ik heb gecustomized, nog geen één klant uit Almere gehad. En dat zou ik als Almeerse jongen toch wel gaaf vinden. Om een door mij omgebouwde motorfiets hier door mijn eigen stad te zien rijden.”