MERCEDES S500 4Matic Lang. (Foto: aangeleverd)
MERCEDES S500 4Matic Lang. (Foto: aangeleverd)

MERCEDES S500 4Matic Lang

Auto Zaken

Naast voorgangers oogt de nieuwe S-klasse moderner en stijlvoller. Bijna sierlijk, als je dat van onze bijna vijf meter veertig lange topklasse limousine kunt zeggen. Hij steekt bij mij voor de deur bijvoorbeeld nog snaaks een bumperlengte buiten mijn toch best redelijke parkeerplek uit. Mercedes koos voor de test namelijk de S500 4Matic Lang uit.

Kennelijk stoort zijn machtige uitstraling omstanders niet echt. Dat is knap gedaan. Tijdens het fotograferen stoppen al dan niet toevallig passerende autorijders om ‘hem’ - zichtbaar onder de indruk - te besnuffelen en selfies te maken. Na die ene onontkoombare vraag naar de prijs valt dan steevast een stilte…Déze staat in de lijsten voor 187 duizend euro. Dressed to impress. Mocht dat bezwaarlijk zijn, dan kan het ook voor dik 130 mille. Met de ‘gewone’ twee decimeter kortere S-klasse is - geloof me - nog steeds heel weinig mis! In de huidige tijd lijkt de superlimousine misschien een anachronisme. Hij mikt op doelgroepen die in een andere wereld leven. De lat heel hoog leggen. Door die bril gezien is het een voltreffer met talloze troefkaarten. De nieuwe S-klasse rijdt subliem, voelt op de weg soeverein aan en biedt een onovertroffen kwaliteit van uitrusting, afwerking en comfort. In een tijdperk van elektrificatie en duurzaamheidstrends kun boeiende bomen opzetten over de vraag of hij inderdaad ‘de beste auto ter wereld’ is. Het is maar hoe je het bekijkt.

Oase van verwennerij

Achterin zet hij nieuwe mijlpalen. Logisch, want de S-klasse is bij uitstek een auto is voor directie, topmanagers, machthebbers en gefortuneerde user choosers. Mobiliteit met vijf sterren, zogezegd. Ook ‘gechauffeerd’.

Klimaatregeling en comfort zijn net als voorin subliem. De zitruimte overdadig en de beschikbare uitrusting zweemt naar het bizarre. Je zakt er weg in een elektrisch verstelbare relaxfauteuil, met een extra zacht kussen bovenop de hoofdsteun. Mocht je de moede ogen even willen sluiten om een zakendeal te overpeinzen. Werken kan ook. Op de rug van de voorstoelen vind je twéé grote beeldschermen. Plus een uitneembare tablet in de middenarmsteun. Alle bedieningsfuncties kun je van de achterste beeldschermen letterlijk naar een andere swipen. Ook van en naar het breedbeeldscherm voorin dus. En van daaruit terug. De bediening werkt in tegenstelling tot verreweg de meeste concurrenten uitstekend. Zowel op het scherm en de toetsen als via alle mogelijke gesproken commando’s. Dit is de norm: connectiviteit, digitale communicatie en infotainment met een hoofdletter C!

Ook rijdersauto

Dat wil overigens zeker niet zeggen dat de ‘S’ geen spreekwoordelijke rijdersauto is. Integendeel. Je vermoedt voor het wegrijden een soort slagschip, maar krijgt dankzij de enorme kracht, de vierwielaandrijving en vooral de tamelijk unieke actief meesturende achterwielen echt iets héél anders. Ondanks zijn formaat en vetrolletjes is het een auto die met speels gemak presteert. De testauto biedt een afgeregelde top van 250 en een sprint naar 100 in vijf tellen. Met speels gemak, mede door de fantastische 9G-Tronic negenversnellingsautomaat. Als je een béétje meedenkt helpt die ook om het verbruik binnen de perken te houden. Gemiddeld 7,8 liter op 100 kilometer bij een doorsnee rijstijl is gewoon knap gedaan. Verrassender nog: in stad en op de parkeerplaats stuurt en draait hij verbijsterende kort. Letterlijk als een handzame A-klasse. Vervolgens ontpopt de S zich op slingerende binnenwegen als zeer wendbaar en dartelt desgewenst over rotondes en afritten. Nou ja, bij wijze van spreken dan. Met een 436 pk sterke zescilinder in het vooronder laat de S500 weinig te wensen over, met – toch even zeuren – de mogelijke uitzondering van het geluid onder volle acceleratie. Dan mag hij iets stiller zijn. Natuurlijk ontgaat het je achter het stuurwiel niet dat je met bijna twee ton gewicht jongleert. Maar de geavanceerde vering en ‘actieve multicontourstoelen’ zorgen voor dynamiek en een solide zitpositie. In een vlot genomen bocht beweegt de juiste stoelwang namelijk naar binnen, alsof Rico Verhoeven je met een volle hand tegenhoudt. Wennen, maar het zorgt ervoor dat je solide in je fauteuil zit.

Alles bij elkaar een nauwelijks te overtreffen auto als raffinement, klasse en comfort de doorslag geven.

Ook goed nieuws voor ‘ons’

Niet iedereen heeft dik 133 mille beschikbaar, maar het goed nieuws is dat hij toch een veel groter publiek aangaat. De S-klasse is traditioneel ‘technologiedrager’ van Daimler. Futuristisch ogende systemen uit voorgaande generaties zitten nu in veel alledaagser automodellen. Of dat ook geldt voor de ontspannende- en vitaliserende programmatuur lijkt me de vraag. Massagemogelijkheden door de schier koninklijke bestuurdersstoel worden gecombineerd met relaxende of juist opwekkende geluiden. En lichttherapie op de beeldschermen. Andere zaken zijn belangwekkender. De fantastische informatie- en entertainment techniek is bijvoorbeeld uitgebreid met een augmented reality projectie. Informatie en koersbepalende hulplijnen verschijnen virtueel in jouw zichtlijn buiten. En wat dacht u van hyper geavanceerde LED-koplampen met 2,6 miljoen lichtpuntjes, die alle objecten haarscherp en zonder verblinden aanstralen? Eentje die zeker zal doorkomen is de voorbereiding voor ‘Level 3’ autonoom rijden. Zo gauw ‘Europa’ zijn zaakjes voor elkaar heeft, kan de S veel meer zelfrijdend zijn pad zoeken. Zoals andere modellen dat later ook meekrijgen.

Denk ook aan de wereldprimeur van speciale kubus-airbags achterop de voorstoelen, die de kostbare achterpassagiers bij een crash opvangen. Dat wordt aangevuld met een zijdelingse bots-bescherming die de hele auto vlak voor de klap via het veersysteem wat optilt. Zodat je niet in de deuren maar juist op de berensterke dorpelbalken wordt geraakt. De S-klasse brengt zodoende de toekomst van het autorijden in beeld…

Meer informatie: www.Mercedes-Benz.nl