
Hightech of ‘human tech’?
ColumnALMERE - Er komt verwarrend veel autonieuws aan. Zelfs als vakjournalist word je bijna van je surfplank gespoeld door de golf van Chinese merken die Europa met elektrische auto’s binnenrolt. En de antwoorden die Europese fabrikanten lanceren. Ons land staat vaak vooraan de rij, omdat ons landje nu eenmaal voorloper is. En ideaal voor elektrificatie. Geen grote afstanden, lekker vlak en met een goed netwerk van laadpunten.
Surfplank? Een gekke beeldspraak misschien, maar u voelt waar ik heen wil. Enkele van die nieuwkomers zijn weer verdwenen en de komende jaren moet blijken of merken waar echt gewicht achter zit wél een plek gaan veroveren. Hun auto’s zijn vaak helemaal niet zo verkeerd, maar de rode draad ligt bij hen nadrukkelijk op het ‘digitale aspect’. Daar hoort helaas ook hun service- en verkooporganisatie onder. Het zeer de vraag of ‘we’ – de consument – daar op zitten te wachten.
Intrigerend genoeg zijn er juist nu grote tegentrends. Kijk naar het succes van ‘doe maar gewoon’ merken als Skoda en Dacia. Dan weet je dat het voor de autoconsument ook wel een tandje minder futuristisch en meer ‘klassiek’ servicegericht mag. Tijdens de onthulling van de nieuwe Skoda Kodiaq legt de topman van de ontwerpafdeling Oliver Stefani de vinger op die tweedeling in de autowereld.
Hun nieuwe wordt ruimer, comfortabeler, zuiniger en moderner – dat zeker – maar hij is ook vertrouwd en subiet herkenbaar als een Skoda Kodiaq. Kennelijk een troefkaart van het Tsjechische merk. Dat staat dus lijnrecht tegenover merken die de software first filosofie aanhangen. Eerst komt het digitale geraamte van de auto en dan pas de rest.
Stefani: “Die ontwikkeling zie je inderdaad. Skoda evolueert natuurlijk ook, maar zal volgen en geen voorloper zijn. We kijken eerst naar de rijder en de gebruikers ervaring. Oplossingen hoeven echt niet altijd hightech te zijn. Zelf noemen we onze koers human tech. We merken dat onze klanten daar meer mee hebben. Al die technologie heeft sterke kanten, maar je moet design en techniek zo invullen dat de rijder zich er prettig bij voelt.”
“Hoe dat zich de komende jaren ontwikkelt ga ja zien in de opvolger van de huidige elektrische Skoda Enyaq. Daar zie je accenten van ons Vision 7S studiemodel in terugkomen. Maar wel op een manier die bij onze doelgroep past.”
Zo geeft Stefani een intrigerend inkijkje in de toekomst. Futuristische hightech? Of techniek met de menselijke maat?
Rob van Ginneken