Volvo XC40 Recharge P8 AWD: De Volvo van de toekomst

22 april 2021 15:30

De Volvo XC40 Recharge is wegwijzer naar de toekomst. Met hun eerste volledig elektrische auto laten de Zweden zien waar ze heen willen. Hun overstap naar de nieuwe mobiliteit is begonnen. Het resultaat is een echte Volvo met alle extra troefkaarten van elektrisch rijden.

Een Volvo, je ziet het al op fikse afstand. De karakteristieke Zweedse stoere vormen. Zoals het de Scandinaviërs in alle vormen van design betaamt – van huizen tot meubels – hebben de materialen, oppervlakken en kleuren een eigen signatuur. Zijn koetswerk oogt zeer strak en gestroomlijnd, want bij gebrek aan verbrandingsmotor heb je voorop nu eenmaal geen klassieke grille nodig is. In alle andere opzichten is de XC40 Recharge P8 een typische middenformaat Volvo SUV. Met alle eigenschappen die daarbij horen, plus een paar karakteristieke extra's als spin-off van de elektrische aandrijftechniek. Soms op onverwachte plekken. Zo heeft déze XC40 een frunk. Pardon? Een nieuw begrip: front en trunk zijn samengebouwd. Een kofferbakje voorin dus. Handige extra ruimte en de ideale plek om sommige belangrijke zaken écht uit het zicht te houden. De gangbare bagageruimte achter mag er ook zijn. Vakantiebagage geen probleem en in het weekeind past – pakweg – je golftas dwars achterin. Over verborgen vakken gesproken: onder de dubbele vloerplaat achterin liggen je laadkabels mooi weggeborgen. Die als een harmonicavloer handig samen te klappen vloer kun je ook zo instellen dat losse spullen niet gaan schuiven bij remmen en optrekken. Slim.

Ingetogen chique

Zijn interieur biedt de ingetogen chique stijl en al het reiscomfort dat je van een Zweedse SUV verwacht. Voorin vind je een ergonomisch geslaagde zithouding en veel steun van de goed gevormde stoelen. De lengte van het zitvlak is plezierig instelbaar. Het zicht rondom is goed en wordt eigenlijk alleen gehinderd door de 'design afschuining' achteraan de zijdelingse raamlijn. De fel zonlicht zie je heel soms een reflectie van dashboardlijnen in de voorruit. Geen groot probleem. Er staat veel aangenaams tegenover. Door wat verhoogde bouw en de grote deuren is het in- en uitstappen bijvoorbeeld subliem geregeld. Niet iedereen hecht aan een sportieve zithouding, niet? Ook het zitcomfort achterin is meer dan uitstekend voor elkaar. Met veel been- en hoofdruimte, eigen ventilatieroosters en elektrische aansluitpunten voor pakweg je tablet of smartphone. De afwerking en dashboarduitrusting zijn zowel voor de comfort -en veiligheidstechniek uitstekend. Handig extra: de birds eye view op het beeldscherm bij laveren. Vogelperspectief. Ideaal. Alsof je met een camera van bovenaf rondom de auto kunt kijken.

Door het gebruik van een centraal informatiebeeldscherm en een digitaal – naar smaak instelbaar – beeldscherm in plaats van klassieke meters is de 'infotainment' techniek sowieso keurig voor elkaar. Wat opvalt is de goed werkende stembediende Google-assistent. Commando's als 'bel Inge' en 'navigeer naar Beesd' of 'zoek het Yanmar Stadion' worden beter verstaan en verwerkt dan bij menig ander merk.

Rust

Desgewenst kun je hem 's morgens via de app gekoeld of juist voorverwarmd voor de deur hebben staan. Hoe dan ook, ze zijn trots op het resultaat, getuige het subtiele Zweedse vlaggetje als labeltje op de flank voor de voorstoel.

De veelzijdigheid is verrassend groot, binnen een mediumformaat koetswerk van net onder de vier en een halve meter. Het maakt hem ook in de drukke stad nog handig te laveren en parkeren. Over rijden gesproken.: de XC40 Recharge heeft geen contactslot of startknop. Hij herkent de sleutel, ontsluit de deuren en na het instappen en vast gorden hoef je de pook alleen in de drive-stand te zetten. Wat daarna vooral opvalt is de rust. De beide sterke elektromotoren zoemen doorgaans stilletjes voor zich uit en ook banden- en rijwindgeluiden zijn effectief gedempt. Dat komt dubbel goed uit, want Volvo stond ooit aan de wieg van de highend-audio trend in de autowereld. De Harman/Kardon installatie doet dan ook bovengemiddeld goed werk. Over plezier en ontspanning gesproken: de elektrische Volvo kent een inschakelbare stand 'één-pedaal rijden'. Daarmee hoef je zelden de rem te gebruiken, omdat hij bij gas loslaten zelf vertraagt door op de beide elektromotoren te remmen. Lees: elektrische energie terugstoppen in het accupack.

Full power

Volle power benutten kan ook. Met vierwielaandrijving en een elektromotormotor op de voor- en achteras is er veel grip en stabiliteit om de gespierde prestaties te kunnen benutten. Die zijn niet gering: 408 pk en een enórme souplesse en trekkracht. Het is zelfs mogelijk om een kloeke trailer te trekken, tot 1.500 kilogram. Daarvoor is – schone handen – een elektrisch uitklapbare trekhaak beschikbaar. Vanzelfsprekend zal hij in dat laatste geval vaker aan de laadzuil moeten. De enorme kracht garandeert dus niet alleen een sportwagenachtig snelle sprint op – in vijf tellen naar de honderd – maar geeft ook een gevoel van beheerste macht. Altijd power en souplesse. Voor de kenners: 660 Nm trekkracht! Dankzij een fors 75 kWh accupack belooft Volvo bij norm-gebruik 418 kilometer range. Is haalbaar, maar in de testpraktijk kun je bij een gangbare rijstijl op iets tussen de 320 en 350 kilometer rekenen. Niet alles in het leven wordt kennelijk duurder. De XC40 Recharge P8 AWD is als speerpunt van Volvo's elektrificatie offensief recent scherper geprijsd: vanaf 55.495 euro. Wel zo prettig, ook met het oog op de fiscale bijtelling bij zakelijk rijden. Hij valt immers grotendeels in het lage tarief.

(Tekst: Rob van Ginneken. Foto's: RvGP en Volvo).