Vijf tips voor een succesvolle A/B test

22 april 2021 15:15

Bedrijven als Amazon, Booking.com en Facebook hebben een aantal dingen gemeen. Niet alleen zijn het bedrijven waar jaarlijks miljarden euro's in rond gaan, ze zetten ook in op een zogeheten 'experimentation culture'. Eén van de belangrijkste onderdelen van een experimentation culture is het implementeren en uitvoeren van experimenten. De eerder genoemde internetgiganten voeren jaarlijks tienduizenden experimenten uit. Uiteraard doen deze miljardenbedrijven dit niet voor niets. Ze doen dit om de site te optimaliseren, de gebruiksvriendelijkheid te verhogen en om meer omzet te behalen. Eigenlijk is het iets waar elk bedrijf op in zou moeten spelen.

Helaas is dit in de praktijk niet het geval. Zo wordt er veel ingespeeld op andere (belangrijke) onderdelen van marketing, zoals SEO en SEA. Achteraf kan blijken dat de conversies uitblijven, terwijl de campagnes wel goed zijn uitgevoerd. Zonde van je budget. Door het opbouwen van een experimentation culture is het mogelijk om dit probleem aan te pakken. Dit vraagt wel verandering binnen de organisatie, maar het is de investering meer dan waard. In de toekomst zullen alle organisaties moeten schuiven naar een experimentation culture. Ben jij een voorlopen? Of volg je pas na de grote massa?

Experimenten vormen een fundamenteel onderdeel binnen een experimentation culture. De meest bekende (en laagdrempelig)e vorm van experimenten zijn A/B testen. Hiermee is het mogelijk om te onderzoeken welke versie van een pagina beter presteert. Het is een onderzoeksmethode waarbij 50% van de bezoekers wordt doorverwezen naar de ene versie (variant A) van een pagina, en 50% naar de andere versie (variant B). Om je op weg te helpen bij het opbouwen van een experimentation culture, geef ik je vijf tips voor het opzetten van een succesvolle A/B test.

1. Laat de test maximaal vier weken duren

Zorg bij elke A/B test dat de maximale duur vier weken is. Hiermee heb je namelijk voldoende tijd om data te vergaren en kun je direct schakelen op basis van de resultaten. Bij een test langer dan vier weken ontstaat het gevaar dat je onderzoek vervuilt raakt. De meeste A/B testen werken op basis van cookies, die na een bepaalde tijd vervallen. Hierdoor kunnen bezoekers in beide variaties belanden.

2. Selecteer de juiste pagina

Je kunt de gewenste pagina voor je A/B test op meerdere manieren selecteren. Zo kun je kiezen voor de pagina kiezen die de meeste waarde heeft (denk aan de bestelpagina) of de best selling product. Ook is het verstandig om de customer journey door te lopen, om zo te bekijken of er knelpunten zijn. Een tool als Hotjar biedt hierbij een helpende hand, omdat het hierdoor mogelijk is om het gedrag van bezoekers inzichtelijk te krijgen. Ook Google Analytics kan hierbij helpen.

3. Stel een hypothese op

Het opstellen van een hypothese is een belangrijk onderdeel van je A/B test. Door het opstellen van een hypothese is het duidelijk wat je gaat testen en kun je tijdens het analyseren van de resultaten meten of de hypothese klopt of niet. Blijkt je hypothese te kloppen? Dan kun je de verandering gaan implementeren. Mocht je hypothese niet kloppen, dan is dit geen ramp. Je weet dan dat het niet werkt.

4. Stel je KPI's van tevoren vast: weet wat je wil meten!

KPI's vormen het hart van je A/B test, omdat je hiermee kunt monitoren of het experiment voor een positief effect heeft weten te zorgen. Advies is om op één of enkele KPI's te focussen, dit zorgt voor overzicht en focus. De meeste marketeers gaan blindelings aan de slag met het opzetten van een A/B test, zonder dat duidelijk is wat er gemeten wordt. Wat wil je nu precies bereiken? Meer conversies? Een lager bouncepercentage? Stel dit van tevoren vast.

5. Niet spieken!

Het is een fout die we allemaal wel maken: regelmatig een kijkje nemen bij de resultaten om te zien welke variant beter presteert. Dit is echter iets wat je niet moet doen! Door te spieken kun je namelijk van tevoren al bepaalde verwachtingen hebben over hoe het onderzoek zal gaan verlopen. Dit kan rampzalige gevolgen hebben. Zo kun je hierdoor het experiment vroegtijdig stopzetten doordat je denkt de winnaar al te weten. Wat het gevaar hiervan is, is dat na verloop van tijd kan blijken dat een ander experiment beter zou presteren.

Dat was het voor deze keer! De volgende keer komt één van onze andere experts aan het woord. Geïnteresseerd in nog meer online marketing tips? Houd dan onze columns in de gaten.

Kewan Navaser

CRO specialist, Sens Online Solutions

Meer informatie is te vinden op de website van SenS.