Rijden met Ford Explorer Plug-In Hybrid

22 december 2020 16:55

Bent u op zoek naar een imposante, ruim vijf meter lange SUV met royale ruimte voor zeven personen, maar u wilt niet de hoofdprijs betalen? Dan is de nieuwe Ford Explorer zeker een optie. Amerika's best verkochte SUV is speciaal voor Europa uitgerust met een plug-in hybride aandrijflijn en dat scheelt in ons land veel BPM. Hij is 'fully loaded' voor nog geen 80 mille te koop.

Die 77.910 euro blijft natuurlijk, hoe je ook wendt of keert, een serieus bedrag, maar je krijgt er ook heel veel auto voor terug. Value for money dus. Ford levert de Explorer Plug-In uitsluitend als zeer compleet uitgeruste ST-Line Bij de concurrentie is geen soortgelijke SUV te vinden. Die moet je zoeken in het premiumsegment, zoals de Audi Q7, BMW X5, Mercedes GLE, Range Rover of Volvo XC90. Als je die zo compleet aankleedt als de Explorer moet je heeel veel dieper in de buidel tasten.

Macho

Je kunt bijna letterlijk niet om de Explorer heen. Wat een macho SUV is dit. Echt Amerikaans. Imposant groot, maar gelukkig niet 'over the top'. Hij is ruim vijf meter lang en twee meter breed en bijna 1,80 meter hoog. Het is nog een flinke uitdaging om hem ongeschonden in een parkeergarage te stallen en bovendien vergt dat enige ervaring en stuurmanskunst.

Van alle stijlkenmerken komt de neus het krachtigst binnen. Dankzij de forse grille en hoge motorkap komt de Explorer heel machtig en macho over. Hij boezemt ontzag in.

Riant

Ik heb eerder in dit verhaal de Explorer vergeleken met premium concurrenten. Het interieur ziet er net en keurig verzorgd uit, maar premium is het niet. Je komt net iets teveel plastic elementen tegen. Waar de Explorer echter onverslaanbaar in is, is zijn binnenruimte. Die is echt riant. Je kunt met zeven personen in deze dikke SUV en helemaal achterin is nog heel behoorlijk te zitten, mede dankzij de in lengte te verstellen zetels op de tweede zitrij. Daar zit je ook zeer comfortabel met meer dan voldoende been- en hoofdruimte. De achterlep is handsfree te op[nen en de rugleuning van de twee achterste stoeltjes zijn elektrisch neer te klappen. De bagageruimte varieert van 240 liter via 635 liter tot maar liefst 2.274 liter.

Voorin zit je als een vorst in prima stoelen met zicht op een digitaal dashboard en een flink, staand display dat wel wat hoog boven het dashboard uitsteekt, maar simpel te bedienen en goed afleesbaar is.

Machtig

De Explorer komt niet alleen machtig over, zo rijdt hij ook zo. Met dank aan een Plug-In Hybrid aandrijflijn waarin een 257 kW/350pk sterke 3.0-liter V6 EcoBoost benzinemotor samenwerkt met een 74 kW/100pk sterke elektromotor. Samen goed voor een systeemvermogen van 336 kW/457pk en een duizelingwekkend maximum koppel van 825 Nm. Een tientraps (!) automaat is standaard en die functioneert prima.

Met het 13,6 kWh accupakket is 42 kilometer (WLTP) puur elektrisch en dus emissieloos te rijden en in de praktijk komt de Explorer daar heel dicht bij in de buurt. Trap je diep het (gas)pedaal in, dan transformeert de Explorer op slag van een 'stille Willy' in een brullende krachtpatser. Toch ook wel weer eens lekker om zo'n V6 te horen! En de prestaties mogen er ook zijn met een top van 230 km/uur en een acceleratie van 0 naar 100 km/uur in slechts 6,0 seconden. En dan te bedenken dat de Explorer bijna 2,5 ton weegt. Hij mag datzelfde gewicht (geremd) trekken.

Je kunt de elektrische aandrijving optimaal benutten middels vier rijmodi: EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge. Als je iedere keer de batterijen trouw weer oplaadt en niet al te vaak met op de snelweg rijdt, is het verbruik binnen de perken te houden. De officiële verbruikscijfers van 1 op 34,5 klinkt utopisch. De dikke V6 lust namelijk best een slok, maar ik kwam toch nog uit op een mooi gemiddelde van 1 op 19,7.

Europees

De Explorer is beslist geen deinend slagschip. Daar hadden Amerikanen vroeger nogal een handje van, maar in Europa zit men daar niet op te wachten. Dus is de Explorer flink aangepast en dat is goed gelukt. Het is een echte Europees rijdende Ford, al voel je wel dat hij groot en zwaar is. Hij stuurt verrassend scherp en is ook niet superzacht afgeveerd. Daardoor heeft hij zeer acceptabele rijeigenschappen, mede met dank aan de intelligente vierwielaandrijving. In de basis wordt de Explorer via de achterwielen aangedreven; indien nodig worden de voorwielen bijgeschakeld.

Ook op hoge snelheid voelt deze enorme SYUV solide aan en ondanks zijn hoge opbouw valt de zijwindgevoeligheid mee. Comfort staat boven sportiviteit, maar de grip is enorm.

Bovendien heeft de Explorer een veiligheidsuitrusting waar je U tegen zegt met o.a. Reverse Brake Assist, Active Park Assist, Blind Sport Information System, Cross Traffic Alert, Active Braking, Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Speed Sign Recognition, Lane-Centring, Lane-Keeping System, Evasive Steering Assist en Post-Impact Braking.

Conclusie

De Ford Explorer mag dan misschien niet de premium afwerking hebben van een Audi, BMW of Mercedes, maar het is wel een verrassend veelzijdige super-SUV voor een aantrekkelijke prijs. Zuinig waar het kan, krachtig als het gewenst is. En hij is riant ruim en die brullende V6 is af en toe ook wel weer eens lekker om aan te horen.

Ga naar www.fordmediacenter.nl voor persinformatie, aanvullend materiaal, hoge-resolutiefoto's en video´s. Volg Ford op www.facebook.com/FordNederland of http://www.youtube.com/user/Fordnederland .

(Foto's: aangeleverd)