Nice to Meat: "We blijven positief, maar dit hebben we nog nooit eerder meegemaakt"

24 december 2020 11:05

Vleesgroothandel Nice to Meat in Poort bestaat dit jaar 126 jaar, maar een crisis zoals nu met corona hebben ze nog nooit eerder meegemaakt. "We doen wat we kunnen, maar het is ontzettend zwaar," vertelt directeur Mikel Pouw.

"We zitten namelijk precies in de hoek waar de klappen vallen. Onze klanten zijn met name horecaondernemers, maar nu zij voor de tweede keer dit jaar hun deuren hebben moeten sluiten, is de vraag naar ons kwaliteitsvlees sterk afgenomen. Logisch, want aan wie moet de horeca tijdens een sluiting zijn maaltijden verkopen?" aldus directeur Mike Pouwel die zich in 2013 met zijn bedrijf vanuit Amsterdam in Almere vestigde. Het omzetverlies voor 2020 schat hij in op 50%, en is op dit moment 75%. Een schrikbarend hoog percentage. "Natuurlijk blijf ik positief en gelukkig hebben we wat vet op de botten, maar makkelijk is het zeker niet."

Toeristen

Het familiebedrijf, dat van meer dan 100 werknemers terug ging naar 75 medewerkers, staat bekend om zijn drie kwaliteitslabels; het classic label, het select label en het gold label. "In vorige recessies merkten we dat vaak één van de labels tijdelijk even inzakte, maar dat werd dan gelukkig gecompenseerd door de overgebleven labels, die wel goed of zelfs beter bleven presteren. Nu zien we dat alle drie de labels het zwaar hebben. En dat hakt erin. Maar het is ook logisch, want de gehele horeca wordt hard geraakt. En dat is waar we het meeste aan verkopen, met name aan tophotels en -restaurants in de grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Maar het is een logische rekensom. In een normaal jaar hebben we in Nederland te maken met 22 miljoen toeristen, dit jaar gaat het naar schatting teruglopen naar 6 miljoen. En vergeet niet, daarvan zijn de eerste 3 miljoen al voor de eerste lockdown in maart geweest. Dat zijn getallen die niet meer grappig zijn."

Personeel

Toch denkt Pouwel dat het op de lange termijn goed gaat komen. "Ik geloof erin dat het uiteindelijk weer op zijn pootjes terecht komt en dat het dan wellicht drukker gaat worden dan ooit. Maar het lastigste is dat niet te voorspellen is hoe lang het gaat duren. Zelf hebben we een plan liggen tot maart volgend jaar, maar wie zegt dat dan alles weer draait? Het is afwachten. Tot dit tijd spreken we ons spaargeld aan, geld dat we normaal gesproken zouden gebruiken voor nieuwe machines, uitbreiding van het team, investering in duurzaamheid en dergelijke. Nu doen we dat even niet, want we moeten voorzichtig zijn. Gelukkig kunnen we ons personeel behouden, dat vind ik belangrijk. In deze tijd merk je ook dat we een echt familiebedrijf zijn, en dat iedereen hart heeft voor de zaak. Iedereen denkt mee en doet wat hij kan. Ik waardeer dat enorm, want dat zorgt voor het succes van ons bedrijf."

Horeca

Pouwel is ook extra voorzichtig als het om voorkoming van besmettingen gaat. "We werken nu in groepen. Voorheen hadden we één grote kantine waar we met elkaar aten, deze hebben we nu opgesplitst in vier kleine kantines. Ook wordt er in acht ploegen gewerkt, zodat mocht er een besmetting zijn bij een van de medewerkers, niet het hele bedrijf hoeft te sluiten. Ik ben heel dankbaar voor de flexibiliteit van onze mensen, want ook zij maken zich zorgen en vinden de maatregelen soms moeilijk te begrijpen. Waarom moet juist de horeca dicht en kunnen andere bedrijven wel openblijven? Er gaat zo'n grote wereld schuil achter die horecabedrijven en die zijn allemaal de dupe. Maar gelukkig vinden we steun bij de gemeente en bij de overheid. Ik merk dat de gemeente Almere een goede gesprekspartner is en met de bedrijven meedenkt, dat versterkt ook het gevoel dat we het samen moeten doen."

Webshop

Naast de steun van de overheid en de gemeente is de directeur van Nice to Meat ook blij met de webshop die hij een jaar voor de komst van de coronacrisis in het leven had geroepen. "Een geval van goede timing, een geluk bij een ongeluk. We waren al een paar jaar bezig met het idee dat we meer online wilden gaan doen. Want als we nu 125 jaar bestaan en we willen over 125 jaar nog bestaan, dan is het belangrijk dat we ook online voor particulieren kwaliteitsvlees kunnen aanbieden. Dit doen we nu via de website nicetomeatyou.nl en ik moet zeggen dat het storm loopt sinds de coronacrisis. Zodra de restaurants gesloten waren, steeg het aantal bestellingen van twintig naar 250 per week. En met de tweede sluiting zagen we dat weer. Mensen die niet uit eten kunnen gaan of een weekendje weg kunnen, willen toch ook dat lekkere en kwalitatief goede stukje vlees kunnen eten dat ze bij ons online kunnen bestellen. Het leuke vind ik dat particulieren in Almere online onze grootste afnemers zijn, zowel qua aantal bestellingen met ook met de grootte van de bestellingen. We doen dat graag voor onze Almeerders en bezorgen het bestelde vlees de volgende dag aan huis. Ook bedrijven kunnen hier voor hun personeel als geschenk online vlees bestellen, of zelfs een voucher kopen waarmee men later zelf een bestelling naar keuze kan maken. Want weet je wat het is? Het is gewoon een hele mooie branche waarin we werken, alleen nu even niet."