De trend: kiezen én delen

22 april 2021 15:45

Het klinkt modieus. De consument hecht niet meer zo aan het bezit, maar meer aan het gebruik. Toegegeven, deelservices van e-scooters schieten in talloze steden als paddenstoelen uit de grond. Maar wil je dat ook met je auto? Het 'domein' dat je in alle veiligheid mobiel garandeert? Zeker in deze tijd van 'liever geen OV' met stip genoteerd.

Het moment lijkt wat ongelukkig gekozen om net nu eigentijds autodelen uit te rollen. Op een alternatieve manier, wel te verstaan. Bestaande deelvloten als GreenWheels en Car2Go voorzien in een behoefte, maar werden nooit kaskrakers.

Binnen de autowereld zien de merken een geavanceerd en aantrekkelijker alternatief: je rijdt je eigen auto, maar via een app op de smartphone kun je die ook delen met pakweg een collega, buren of familie. Het fenomeen bestond natuurlijk al, maar nu wordt het zelfs in de techniek van een auto gebouwd.

Vanzelfsprekend hou je zelf het laatste woord wie je vertrouwt en op welk moment je de auto vrijgeeft. Gemiddeld staat hij het meest van de tijd geparkeerd, dus is het een intrigerende ontwikkeling om slim de autokosten te drukken. Want vanzelfsprekend wordt een bepaalde vergoeding afgesproken. Ook voor ondernemers interessant, want het verhaal gaat natuurlijk evengoed op bij de gedeelde auto voor werknemers.

Actueel voorbeeld. Mini startte deze maand met hun 'sharing app'. Recente Mini-modellen hebben de benodigde module al ingebouwd en anders kun je dat voor een paarhonderd euro laten doen. Jouw eigen regel-app en die voor de vertrouwde gebruikers is voor een iPhone en Android smartphone te installeren.

Bij het nieuwe merk Lynk & Co zit het fenomeen zelfs in de DNA van het merk gebakken. Hun eerste model One PHEV is geheel voorbereid. Je betaalt all-included 500 euro per maand voor de middenklasse SUV en hoeft verder alleen maar te tanken en de accu op te laden. Even wennen, maar het heeft de toekomst, voorspellen specialisten. Na coronatijd dan, denk ik er zelf snaaks bij…

Rob van Ginneken