Peter Verdaasdonk - Nieuwe fase Floriade 

In januari ben ik aangetreden als directeur van Floriade Almere 2022 B.V. Voor mij geen onbekende organisatie, aangezien ik in 2015 en 2016 al mee ‘mocht’ denken vanuit een adviserende rol bij de gemeente.


Afgelopen maand is mij al opgevallen dat zowel het team dat vanuit onze B.V verantwoordelijk is voor de organisatie van de expo, als de collega’s van de gemeentelijke projectorganisatie tezamen vol enthousiasme toewerken naar een succesvolle wereldtuinbouwtentoonstelling. En dat enthousiasme werkt aanstekelijk. Vol energie wil ik mij inzetten om er voor de Almeerders en de vele andere bezoekers en partners een mooie expo van te maken.
Met mijn managementachtergrond bij grote bezoekerscentra als attractieparken en musea weet ik waar ik aan begin. Zo werkte ik zes jaar voor Disneyland Parijs en negen jaar als directeur van Madurodam BV. Ik ben mij ervan bewust dat er rondom de Floriade kritische geluiden klinken over onder andere de winstgevendheid van het project. Uiteraard streven wij naar een expo die financieel succesvol is, maar de belangrijkste impact zal structureel zijn. We willen met zijn allen Almere positief op de kaart zetten en bijdragen aan een mooie groene en gezonde stad.
Zo werd onlangs een rapport gepresenteerd over de lange termijn effecten van de Floriade in Venlo. Enkele punten die daaruit naar voren kwamen, waren de gegroeide werkgelegenheid in en om Venlo, de toegenomen bedrijvigheid en de kennisverrijking van betrokken organisaties. De Floriade heeft daarnaast Venlo internationaal op de kaart gezet. Soortgelijke effecten verwachten we ook in Almere, waar na de inspirerende expo van zes maanden een nieuwe stadswijk zal verrijzen. Een stadwijk die een voorbeeld zal zijn voor de Groene Stad van de Toekomst.
Wij verwachten met de expo veel kennis op te doen en oplossingen te vinden voor de gevolgen van de verstedelijking op voeding, welzijn, gezondheid. Want over ongeveer dertig jaar zal zeventig procent van de wereldbevolking in steden wonen. Daarom nodigen wij als Floriade-organisatie landen en bedrijven uit hun oplossingen voor deze problematiek tentoon te stellen, met daarbij het thema van de Floriade in hun achterhoofd: Growing Green Cities. Welke oplossingen hebben zij om steden veilig, gezond en attractief te houden?
Belangrijk in onze zoektocht naar mooie oplossingen is het bedrijfsleven. En daarom is in 2017de Floriade Business Club (FBC) opgericht, waar veel ondernemers uit Almere en meer en meer breder uit de regio member van zijn. Members kunnen kennis, kunde en netwerken delen met elkaar en met de Floriade als bron voor inspiratie en innovatie. Zo luidt ook het motto van de Floriade: Explore. Touch. Change. Ik hoop binnenkort kennis te maken. Bent je al member van de Floriade Business Club, dan graag tot ziens op de eerste volgende bijeenkomst (daarover later per mail meer). Ben je nog geen member, dan nodig ik je alsnog uit om een keer kennis met ons te komen maken.
Graag tot ziens!
Peter Verdaasdonk
Algemeen Directeur Floriade BV

Artikel geplaatst op: 21 februari 2019 - 06:21

Gerelateerd

Delen