Column Autozaken
Diesel exit

Ruim 125 jaar nadat Rudolf Diesel in 1892 zijn naar hem vernoemde zelfontbrandingsmotor uitvond, lijkt het einde van de dieselmotor, althans in personenauto's nabij.
Zo denkt eurocommissaris voor industrie Elzbieta Bieńkowska dat dieselauto's hun langste tijd gehad hebben en dat ze binnen een paar jaar volledig verdwenen zijn, zo verklaarde zij onlangs in een interview met persbureau Bloomberg. Daarbij ziet zij het dieselschandaal rondom Volkswagen, waarvan de nasleep nog altijd niet is afgesloten en ook andere merken (onlangs nog Mercedes) in het verdachtenbankje terecht liet komen, als het keerpunt.
Overigens rijdt in de Europese Unie ongeveer de helft van alle auto's nog op diesel, maar in steeds meer steden (in ons land Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, maar ook in Hamburg, Dortmund en ongeveer 70 andere milieuzones in Duitsland) worden met name oudere dieselauto's geweerd. Bovendien heeft de hoogste bestuursrechter bij onze Oosterburen alle steden toestemming gegeven bepaalde diesels te weren.
Aan de andere kant zie je ook sommige automerken afscheid nemen van de diesel. Zo kondigde Volvo kortgeleden nog aan geen diesels meer te gaan leveren in de nieuwe S60 en stoppen Toyota en Suzuki met de verkoop van diesels in Europa, dan wel Nederland. Ook kan er sinds enkele maanden geen dieselmotor meer in een Porsche worden besteld, al heb ik dat altijd al iets vreemds gevonden. Een diesel in een sportauto?
Bij dieselmotoren is de CO2-uitstoot niet de grootste boosdoener. Diesels zijn doorgaans zuiniger dan benzinemotoren en het verbruik is direct gekoppeld aan de hoeveelheid kooldioxide dat via de uitlaat de lucht in wordt geblazen. Het is de uitstoot van fijnstof dat letterlijk en figuurlijk roet in het eten gooit. Oude diesels zijn de grootste vervuilers en dat die in de binnensteden geweerd worden, is te billijken. Ook waar het om stikstofoxide (NOx) gaat. Maar nieuwe motortechnologie van Bosch verlaagt de NOx-uitstoot drastisch. Ben bang dat het mosterd na de maaltijd is. De dieselmotor zit in het verdomhoekje en de laatste jaren zetten de autoproducenten vol in op elektrisch rijden.
De dieselmotor is op weg naar de uitgang en wordt bedankt voor de bewezen diensten.

Hans van Sunder

Autojournalist
HvS Publiciteit
hvsunder@gmail.com
Artikel geplaatst op: 28 juni 2018 - 06:08

Gerelateerd

Delen